: Child 44

Det ser ud, som om Child 44 har lidt kostumedramaets ofte triste skæbne, hvor indholdet må vige for formen. Hvordan kan man ellers lave en så svag film med så gode skuespillere, en dygtig instruktør og en spændende, fascinerende historie?

Publiceret 20/09/2015 - 10:35
Child 44

Vi befinder os i efterkrigstidens Moskva, hvor den kolde krig sætter sine spor bag Jerntæppet. Krigshelten Leo Demidov (Hardy) er officer i sikkerhedsministeriet og vil gerne efterforske drabene på en række børn, der er blevet fundet døde ved jernbanerne den seneste tid. Men i Stalins Sovjetunionen er den slags uhørt, og Leo bliver degraderet for sine påstande, der kan ødelægge nationens omdømme. Sammen med sin kone, Raisa (Rapace), fortsætter han kampen for at afsløre sandheden, før de selv bliver ofre for det brutale system.

Child 44 er baseret på en roman af Tom Rob Smith og tager udgangspunkt i en fascinerende del af verdenshistorien med et stærkt plot. Filmen er produceret af Ridley Scott, der nok må tage en del af ansvaret for det svage resultat. Han har ellers fået en imponerende flok skuespillere og en spændende instruktør, svenske Daniel Espinosa (Snabba Cash), med på holdet, men det gode resultat er udeblevet.

Det kan være, at den krævende produktion med at genskabe 1950’ernes Sovjetunionen er gået ud over formidlingen af historien. Konklusionen er i hvert fald, at tingene ikke fungerer. Filmen er rodet fortalt med en svag dramaturgi og et hav af ubesvarede spørgsmål, der bliver hængende efter gennemsynet. Desuden varierer skuespillernes præstationer relativt meget – en indikation af, at instruktør Espinosa ikke har kunnet tackle så stor en produktion.

CHILD 44 Child 44_10 Child 44_9 Child 44_8 CH44_STILL-18.jpg Child 44_6 Child 44_5 Child 44_4 Child 44_3
<
>

Intentionen var sikkert god, men desværre er Child 44 både kunstnerisk og økonomisk blevet et flop. Tre røde stjerner.

Udgivelsen på Blu-ray er heller ikke nogen stor oplevelse. Intet ekstramateriale, og selv om det er med vilje, er billedet for mørkt. Næsten parodisk, så man knap nok kan se øjnene på skuespillerne. Lydsporet i dts-MA 5.1 er heldigvis fint nok.

Child 44

• Release: 31. august 2015
  • Instruktion: Daniel Espinosa