Bogtyven

Glansbilledagtig krigsskildring

Bogtyven får nærmest jødeforfølgelserne under Anden Verdenskrig til at fremstå som en børnebog.
Bogtyven

Til en malerisk tysk lilleby ankommer analfabeten Liesel (Nélisse) hos sine plejeforældre. Hendes nye far (Rush) er den joviale, runde og forståelsesfulde, mens den nye mor (Watson) er et rivejern, der hundser med manden og Sophie i tide og utide. Den seje Sophie fatter hurtigt interesse for bøgernes verden, og da familien må skjule en ung jøde efter Krystalnatten, læser hun for ham dagen lang. Bøgerne bliver hendes flugt fra virkeligheden.

Teknisk set er det en fornem produktion med nydeligt billede, autentiske locations og godt skuespil fra de tre hovedrolleindehavere; især den unge Sophie Nélisse imponerer. Vi har dog svært ved at vænne os til amerikanere og briter, der bevidst taler gebrokkent engelsk iblandet lejlighedsvise tyske ord. Filmens største problem er imidlertid, at den mangler dramaturgisk udvikling og nerve.

Det hele er pænt, rent og næsten kunstigt perfekt. Jovist lider nogle af filmens personer, men det føles ikke ægte. Når lig bæres ud af sønderbombede huse, er de fuldstændig uskadte udenpå, uden hverken sår eller spor af blod – som om de bare sover. Det hele virker nærmest drømmeagtig teatralsk og lidt barnligt og venligt fortalt. Ikke direkte dårligt, men langt fra potentialet. Tre højglanspolerede stjerner.

Billedkvaliteten er lige så pæn som filmen selv, med strålende kontrast samt skarphed og farver i top. Lydsporet (dts-MA 5.1) er også meget tilfredsstillende. På bonusfronten får vi nogle udeladt scener samt et indblik i omplantningen af bogen til det hvide lærred.

• Release: 30. juli 2014
  • Instruktion: Brian Percival
  • Medvirkende: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson, Nico Liersch, Ben Schnetzer, Roger Allam