: Blackhat

Michael Mann har givet os fantastiske, intense og cool thrillers som Heat, The Insider og Collateral, men hans Blackhat er blevet noget rod.

Publiceret 04/07/2015 - 10:03
Blackhat

I Kina angriber et ukendt hacker et atomkraftværk og sætter dets computere ud af spil, så det er lige ved at ende med en nedsmeltning. Umiddelbart efter angribes amerikanerne af den samme kilde og ser sig nødsaget til at samarbejde med det kinesiske efterretningsvæsen. Amerikanerne henter Nick Hathaway (Chris “Thor” Hemsworth) ind på banen. Nick er professionel hacker og sidder bag tremmer for at have hacket sig ind i banker, men FBI satser alt på ham.

Det begynder meget rodet og usammenhængende, med lange scener uden et klart mål og en hovedrolleindehaver, der ikke overbeviser som computergeni – giv ham hellere en forhammer! Alt for ofte får vi detaljerede billeder fra indersiden af computere, men vi har altså forstået, hvad filmen handler om! Hemsworth evner ikke at overbevise som sofistikeret hacker, men er alt for endimensionel, og hvad værre er, de metoder, han løser problemerne med, fremstår alt for enkle og utroværdige.

Blackhat_5

Det virker også, som om der er indgået alt for mange kompromiser på manuskriptsiden for at tækkes det voksende asiatiske marked, og dermed forringes fremdriften og den dramaturgiske udvikling. Når det er sagt, så kommer filmen sig dog betragteligt i anden halvdel, hvor vi igen ser spor af Michael Manns format med nedtonet kølig elegance og en spændende legen katten-efter-musen. Og således redder Blackhat sig tre stjerner.

Blackhat_6 Blackhat_4 Blackhat_3 Blackhat_2
<
>