TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Anmeldelse: Beforeigners, 2. sæson

Svigter sin egen præmis

Norsk krimikomedie er på vildspor i 2. sæson.

Karakter
Krimi
Beforeigners, 2. sæson

Fakta:

  • HBO Max
  • Release: 5. december 2021
  • Instruktion: Jens Lien
  • Med: Nicolai Cleve Broch, Krista Kosonen, Tobias Santelmann, Paul Kaye, Stig Henrik Hoff, Ragnhild Gudbrandsen, Stig Amdam, Agnes Kittelsen, Ylva Bjørkaas Thedin, Kyrre Haugen Sydness, Pål Sverre Hagen, Herman Flesvig, Hedda Stiernstedt, Billy Postlethwaite, Ann Akin, Jade Anouka, Philip Rosch
  • Genre: Krimi
  • Land: Norge
  • År: 2021
  • Tid: 4:30 timer

For lidt over to år siden kom Beforeigners (norsk Fremvandrerne) som et frisk pust i den nordiske seriejungle.

Indvandrerne kommer! Den første norske HBO-serie er en sci-fi-komedie med et meget originalt koncept, der til dels indfrier.

Indvandringens udfordringer

Seriens skabere og manuskriptforfattere, Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin, stod bl.a. også bag Netflix-succesen Lilyhammer, hvor mafiastikkeren Frank Tagliano (i skikkelse af Bruce Springsteen-guitaristen Little Steven) måtte under vidnebeskyttelse i den “eksotiske” norske by Lillehammer.

Med Beforeigners har parret tydeligvis ladet sig inspirere af bølgen af immigranter fra Mellemøsten og Afrika mod Europa for nogle år siden. I Beforeigners kommer de fremmede også ad søvejen, men ikke i revnende, overfyldte både. Nej, de popper op ud af det blå i Oslofjorden, og de kommer alle sammen fra fortiden …

I 1. sæson lærte vi den lettere stofafhængige politiefterforsker Lars Haaland (Broch) at kende, som blev skilt fra sin vævre hustru, da hun mødte en charmerende “fremvandrer”.

Haaland får en ny kollega i form af islandske Alfhildr (fyrrige Krista Kosonen) fra vikingetiden (!). Efter at have løst en tragisk trafficking-sag i 1. sæson står det umage par nu over for helt andre udfordringer.

https://youtu.be/v_rCXOIAGUo

Fra original komedie til ordinær krimi

Oslos første multi-temporale polititeam bliver nu inddraget i en række brutale, bestialske kvindemord. Først finder de en ung kvinde dræbt og skændet i en metrotunnel, og senere dukker flere tilsvarende kvindelig op. Under efterforskningen, hvor de får assistance fra Londons politi, mistænker de forgreninger tilbage til fortidens smog-fyldte London og selveste Jack the Ripper.

Sæsonens to sidehistorier er dels Lars’ privatliv, hvor han må forholde sig til sin datters uventede graviditet med en kæphøj, norrøn vejrmand (Flesvig), og dels en påståelig og selvhøjtidelig Olav den Hellige (Santelmann), der vil bevise sin ret til tronen og genvinde sin magtposition.

Paul Kaye i 2. sæson af Beforeigners. (Foto: HBO Max)

I stedet for at fokusere på det unikke og originale i, at en hel flok mennesker fra stenalderen, vikingetiden og 1800-tallet pludselig står midt i nutidens skandinaviske velfærdsstat – med alle de udfordringer, kulturkonflikter og åbenlyst komiske situationer, det medfører – har man valgt at lave en forholdsvis standard krimiserie med bestialske kvindemord i fokus; selve fremvandringstematikken er nu kun et krydderi på historien.

Dermed har man bevæget sig fra eksperimentel konceptkomedie til relativt traditionel krimi. Her mistænker vi, at motivet har været at nå ud til et bredere, internationalt publikum, hvorfor man også har trukket England og flere britiske skuespillere (bl.a. Paul Kaye fra Game of Thrones) ind i plottet – uden at det løfter seriens kvalitet på nogen måde.

Vi tror på, at lokalt producerede seriers succes netop skyldes, at de fortæller en unik, lokal (i dette tilfælde norsk) historie, som mennesker over hele verden kan engagere sig i og relatere til. Et skoleeksempel er HBO-serien Velkommen til Utmark.

Krista Kosonen, Beforeigners. (Foto: HBO Max)

Billigere?

2. sæson af Beforeigners er, som så meget andet, blevet coronaforsinket og er optaget under strenge forholdsregler. Det kan dog ikke forklare, hvorfor produktionen virker så billig …

Seriens special effects er under al kritik. Se bare det underlig kunstige filter, der er lagt over Oslos skyline for at få den til at virke slidt og beskidt, eller kuglen, der suser gennem luften i slowmotion. Det er på kanten af det amatøragtige. Det hjælper heller ikke, at Olav den Helliges skægpryd ligner et fastelavnsris.

2. sæson er også (bevidst?) langt mindre morsom end 1. sæson, og den komik, der er tilbage, får sjældent lattermusklerne til at røre på sig. At Olav den Hellige i nutiden ender som narcissistisk kokainjunkie, virker mere søgt end sjovt.

Dialogerne er ofte overdrevet stive og lettere teatralske – ikke mindst i diskussioner politifolkene imellem. Her er man faldet for klicheen med håbløse chefer, der selvfølgelig ikke forstår noget som helst, så vores helte må tage sagen i egen hånd. Politipsykologen fra selve Lethal Weapon-serien er endda blevet skrevet ind og har fået til opgave at følge Alfhildr.

 

Beforeigners 2_3 Beforeigners 2_2 Beforeigners 2_4 Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1_6
<
>
(Foto: HBO Max)

Som om Lethal Weapon-referencen ikke var nok, så har man i sin idétørke fundet på, at det nok var en god idé at trække dukke-sig-under-kugler-stuntet fra Matrix-filmene frem igen. Tro os, det er ikke nogen god idé!

Når man så ovenikøbet forsøger at genskabe Edward Munchs “Skriget” på skærmen, bliver det både påtaget og lidt patetisk. Hvilket desværre er symptomatisk for denne sæson.

Seriens styrke er stadig de to hovedpersoner og samspillet mellem Broch og Kosonen, men derudover er der ikke meget nyt denne omgang.

1. sæson gav vi i sin tid tre stærke stjerner, og efter at have set hele sæsonen ville vi nok strække os til fire. 2. sæson får også tre stjerner, men vi er i tvivl og meget tæt på to skuffende stjerner (anmeldelsen er baseret på de første fem ud af seks afsnit).

2. sæson af Beforeigners har premiere på HBO Max den 5. december.

Skriv en kommentar

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Lyd & Billede