: Airport

Med den stjernespækkede Airport fik vi i 1970 den allerførste flykatastrofefilm. Eller … katastrofefilm er måske så meget sagt. Med dagens øjne minder den mere om en episode af en reality-serie fra en lufthavn.

Publiceret 03/10/2012 - 00:00
Airport

Snestormen slår ind over flyvepladsen i Lincoln, og et fly kører fast på landingsbanen. Kaos råder, idet den ene landingsbane blokkeres, og chefen bliver presset for at lukke. Samtidig boarder en mand flyet til Rom med en bombe i sin dokumentmappe.

På jorden og i luften er der en overflod af intriger, jalousi og utroskab. Mange af scenerne er ufrivilligt komiske og fremstår noget karikerede, så filmen fik da også en parodi i 1981 med komedieklassikeren Airplane!. Burt Lancaster er chefen for lufthaven, som må slås med både sne, piloter, bestyrelsen, passagerer og sin kone, samtidig med han desperat forsøger at holde flyvepladsen åben og få Rom-flyet trygt ned på jorden igen.

Filmens hovedfokus ligger desværre ikke på den katastrofe, der truer, men mere på de mellemmenneskelige problemer og intriger, der råder. Det tager lang tid, før spændingen udløses, og her burde man have klippet en halv times tid væk. Skuespillet er af varierende kvalitet; specielt Dean Martin fremstår som en parodi. Et helt fint drama uden meget smag af katastrofe. Tre stjerner.

Skuffelsen er stor, når man går på indkøb efter en ældre film, som udkommer på Blu-ray, og kvaliteten så er som en godt brugt VHS. Men det kan bestemt ikke siges om Airport. Sjældent har vi set en så gammel film med en så blændende billedkvalitet! Gnistrende skarpe billeder uden antydning af støj, og selv hvert lille snefnug er så skarpt, at vi måber. Også lydsporet er rigtig godt, men mangler dog lidt dybde og tryk i bassen. Desværre intet bonusmateriale.

Airport

• Release: 4. september 2012
  • Instruktion: George Seaton