Når du køber en Tesla, køber du Teknologi med stort T. De er flere år foran resten med hensyn til digital køreassistent (autopilot), selv om niveau 2 ud af 5 lyder af lidt lidt. Men autonom kørsel er svært, og ingen er altså lykkedes bedre end Tesla indtil videre.
Om du skal betale ekstra for dette, må derimod være op til dig. Det er ikke sikkert, at du får så meget mere for teknologien på brugtmarkedet om fem år, når man er kommet endnu længere med denne teknologi på nyere biler.
Læs også: Tesla Model 3 Premium Sound
Lyden kan ikke opgraderes i den billigste Tesla Model 3, Standard Range Plus. Derimod er premium-lydanlæg standard på firehjulstrækversionerne Long Range og Performance, som er den sejeste udgave.
Tesla siger ikke meget om anlægget, bortset fra at det består af i alt 15 højttalere. Som er såkaldt interiørtilpassede, hvilket skulle være sammenligneligt med et pladestudie.
De 15 højttalere er stort set placeret der, hvor man finder dem i andre biler. Fra førersædet kan man se bashøjttalerne nederst i fordørene og diskanten placeret i hjørnet af A-søjlen. Desuden er der to såkaldte HD-diskanter øverst på A-søjlerne. De løfter bogstavelig talt lydbilledet i kabinen.
Tre fuldtonehøjttalere er placeret foran øverst på instrumentbrættet med en ekstra diskant i midten, mens dørene bagi og på hattehylden har tilsammen fire fuldtonehøjttalere. Forstærkerne, der driver alt dette, samt subwooferen er skjult i bagagerummet.
Anlægget og alt andet i bilen, såsom klima-anlæg og alle indstillinger, styres på den 15 tommer store touch-skærm over midterkonsollen. Anlægget lyder forbløffende godt og kan spille skræmmende højt uden noget særlig forvrængning.