TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

forfatter
Publiceret 29/05/2020 - 17:00

Når du køber en Tesla, køber du Teknologi med stort T. De er flere år foran resten med hensyn til digital køreassistent (autopilot), selv om niveau 2 ud af 5 lyder af lidt lidt. Men autonom kørsel er svært, og ingen er altså lykkedes bedre end Tesla indtil videre.

Om du skal betale ekstra for dette, må derimod være op til dig. Det er ikke sikkert, at du får så meget mere for teknologien på brugtmarkedet om fem år, når man er kommet endnu længere med denne teknologi på nyere biler.

Læs også: Tesla Model 3 Premium Sound

Lyden kan ikke opgraderes i den billigste Tesla Model 3, Standard Range Plus. Derimod er premium-lydanlæg standard på firehjulstrækversionerne Long Range og Performance, som er den sejeste udgave.

Tesla siger ikke meget om anlægget, bortset fra at det består af i alt 15 højttalere. Som er såkaldt interiørtilpassede, hvilket skulle være sammenligneligt med et pladestudie.

De 15 højttalere er stort set placeret der, hvor man finder dem i andre biler. Fra førersædet kan man se bashøjttalerne nederst i fordørene og diskanten placeret i hjørnet af A-søjlen. Desuden er der to såkaldte HD-diskanter øverst på A-søjlerne. De løfter bogstavelig talt lydbilledet i kabinen.

Tre fuldtonehøjttalere er placeret foran øverst på instrumentbrættet med en ekstra diskant i midten, mens dørene bagi og på hattehylden har tilsammen fire fuldtonehøjttalere. Forstærkerne, der driver alt dette, samt subwooferen er skjult i bagagerummet.

Anlægget og alt andet i bilen, såsom klima-anlæg og alle indstillinger, styres på den 15 tommer store touch-skærm over midterkonsollen. Anlægget lyder forbløffende godt og kan spille skræmmende højt uden noget særlig forvrængning.

Også i denne test:

Volkswagen ID.4

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Kia e-Niro

Kia e-Soul

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Volkswagen ID.3

DS 3 Crossback E-Tense

Mazda MX-30

Ford Mustang Mach-E

Peugeot e-208

Audi e-tron 50 og 55 quattro

Jaguar i-Pace

Mercedes-Benz EQC

Porsche Taycan

Tesla Model S

Tesla Model X

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Bluetooth sikrer dækkene Der findes en app til det: Hold øje med dæktrykket på cyklen digitalt.
Great, Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det blive en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Se de sidste billeder - og video - af Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!
Tjek Fords automatiske "laderobot" Ford tester en ny type automatisk ladestation, hvor du selv slipper for at fumle med ladekablet.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend