Det, der gør Audiovector R1 Arreté unikke, er Freedom Grounding – jording af bas-enheden. Der sidder nemlig et ekstra stik på den kulfiberplade, som kabelterminalerne er monteret på. Med jordkablet tilsluttet strammes lydbilledet op, detaljerne bliver bedre fokuseret, bassen mere potent, og det virker, som om lydbilledets bliver dybere.
Som altid med Audiovectors dyrere højttalere kan man opgradere f.eks. en Signature til en Arreté, hvis og når man vil.
Hvis man vælger Arreté-udgaven, får man samme type bas-enhed som på de andre i serien. Membranen er af flettet kulfiber støbt med træfibre, monteret på en titaniumspole og parret med en Air Motion Transformer – Dr. Oscar Heils egen variant af bånddiskanten med en flettet mylar-membran, ikke ulig bælgen på en trækharmonika.
Højttalerne har en enestående formidlingsevne på vokaler, der minder mig om gode elektrostathøjttalere. Men de formår også at tackle langt mere dynamisk og kompleks musik. F.eks. ouverturen til Puccinis La Boheme.
Hvis man spiller højt, kan visse højttalere lyde skarpt i toppen, og nogle kan have problemer med at følge med i bassen, når orkesteret virkelig slår sig løs. Ikke disse. Højttalerne viste gang på gang, at de havde benhård kontrol og elskede at spille højt. Det er vi ikke vant til med så små højttalere.
Konklusion
De små R1 Arreté fra Audiovector er måske de bedste kompakthøjttalere i denne prisklasse. De udfordrer vores referencehøjttalere Dynaudio Contour 20, og på enkelte områder er Audiovector-højttalerne faktisk bedre.
Højttalerne er lettere at finde plads til, de trives med de fleste forstærkere, og de spiller langt over deres størrelse.
Der er ikke meget dybbas, og vi synes, at jordkablet er dyrt ekstraudstyr, især da det er nødvendigt for virkelig at få højttalerne til at skinne. Men med Freedom Grounding tilsluttet er R1 Arreté faktisk det bedste køb i denne klasse. (LS)