I udviklingen af deres første dedikerede studiehovedtelefoner har amerikanske Audeze henvendt sig til Manny Marroquin fra Larrabee Studios i Los Angeles. Deraf bogstaverne MM i produktbetegnelsen. Han har produceret lyden for berømtheder som Beyonce, Lady Gaga, Rihanna, SIA, Eminem, Taylor Swift og Alicia Keys, og listen fortsætter nærmest i det uendelige.
For Manny er “lydkvalitet i verdensklasse” afgørende. En pålidelig lyd, der afslører alt i et mix, i et par hørebøffer der også kan bruges på farten uden forstærker, når det er nødvendigt. Du skal kunne høre musikken i sin reneste form, præcis når du har brug for det, til enhver tid, på ethvert sted.
Audeze MM-500 er for god ordens skyld et par åbne hovedtelefoner med planmagnetiske drivere. Som gerne er hurtigere på transienter end normale dynamiske drivere.
Lyden af Audeze MM-500
MM-500 har et fantastisk attack i rytmerne og er desuden mere finmasket i overtonerne end LCD-X, en anden Audeze-model. MM-500 har også en mer naturlig mellemtone, og minder på dette område mere om den dobbelt så dyre topmodel LCD-5.
LCD-5 har ganske vist flere mikrodetaljer i overtonerne, men MM-500 har nogle fordele, som nok vil få enkelte til at vælge denne model. Ikke mindst koster den under det halve! MM-500 har desuden en meget større klang i mellemtonen end Sennheisers ikoniske HD 800 S.
Konklusion
Audeze MM-500 har en neutral klang med en dynamik og glød, som flere hi-fi-producenter burde stræbe efter. Her får du sandheden. Bagsiden af medaljen er selvfølgelig, at ikke alle indspilninger som udgangspunkt lyder godt, og eftersom Audeze-hovedtelefonerne er lavet for at kunne afsløre alt, vil det kunne høres. Men gode indspilninger giver så meget mere, når man får det fulde lydbillede frem.
Hovedtelefonerne er behagelige nok til at sidde med i timevis, og de er så letdrevne, at de også kan bruges med relativt billigt udstyr. Men det er først med en ordentlig forstærker og en god DAC, at de virkelig blomstrer.