TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm F2.8-4.0

Superb telezoom

forfatter
Publiceret 02/11/2018 - 09:46

Denne Panasonic-zoom er vejrbeskyttet og har indbygget optisk billedstabilisering. Det gør den lige så velegnet til fotografering i møgvejr, som når lyset kræver længere lukkertider. Så er billedstabiliseringen god at have. Især på telezooms. Den fungerer desuden med nyere Panasonic Lumix-kameraers indbyggede stabilisering og kan kompensere for op til fem eksponeringstrin i fem akser.

Autofokus

Det 13 cm lange objektiv er ikke alene lysstærkt med f/2.8 og f/4.0 som de største blænder. Det understøtter også Panasonics 240 fps fokussystem på de dyreste kameraer, og autofokus er stille, hurtig og præcis. På bevægelige motiver havde objektivet ingen problemer med at følge bevægelser på 200 mm brændvidde og moderat lysstyrke. F.eks. blænde f/8.0.

Ydelse

Desuden er det forbløffende skarpt og fri for fortegning, og dæmper kromatisk aberration og strølys i strakt arm.

Der er marginalt med vignettering på 50 mm ved blænde f/2.8, og skarpheden er meget jævn ud i hjørnerne. Den bliver endnu bedre fra blænde f/4.0, og det gælder alle brændvidder op til 100 mm, hvor skarpheden ikke falder, før diffraktion dæmper den lidt på blænde f/16 og f/22.

I objektivets yderområde kan man se, at skarpheden ikke er helt jævn på 200 mm, og her bør man holde sig mellem f/5.6 og f/11, for at den skal være så høj som muligt. Det er dog stadig superb ydelse for en 4x telezoom af denne type og med så god lysstyrke på alle brændvidder.

Konklusion

For en 50-200 mm – reelt 100-400 mm – tele med så god lysstyrke er Leica DG Vario Elmarit et fremragende korrigeret, skarpt og frem for alt håndtérbart og anvendeligt objektiv. Nogle vil savne en blændering, som Panasonic har på flere af deres Leica-mærkede objektiver, mens savnet af et stativfæste vil være større for andre.

Under alle omstændigheder er det endnu et Panasonic-objektiv af meget høj kvalitet, der vil finde mange begejstrede ejere. Fuldt fortjent. LS

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend