Højttalerne er en moderne version af NS-1000 og NS-2000, som var en sensation i 70’erne og 80’erne. Dengang var det ikke almindeligt med japanske højttalere i samme prisklasse som Bowers & Wilkins og KEF’s dyreste højttalere. Det er det heller ikke nu, men efter NS-5000 testede vi standerhøjttalerne NS-3000 og blev mildest talt lige så forbløffede.
Diskant- og mellemtoneelementet bruger de samme specialformede rør på bagsiden, som vi kender fra vores test af NS-5000 og NS-3000. Disse fungerer som resonansdæmpere og forhindrer samtidig højttalerne i at komprimere under belastning.
Lyden
Klaverlyden på Dybdahls It’s always been you er lidt mørkere og mere tilbagetrukket sammenlignet med Contour 30, men den passer perfekt til Keith Jarretts koncert i Köln. Den optagelse er lysere i lyden og har mere dybde, især i bassen, hvor Yamaha-højttalerne gengiver klaverets nederste oktaver med mere fylde og dybde.
Vokal er i øvrigt en disciplin, hvor Yamaha-højttalerne er usædvanligt behagelige at lytte til. De minder lidt om KEF’s R-serie med Meta og UNI-Q-elementet, som har noget af den mest fokuserede og punktformede mellemtone-gengivelse i denne klasse.
Konklusion
De gulvstående Yamaha NS-2000A er, ikke overraskende, fremragende musikformidlere. Der findes mere hårdtslående højttalere derude, og højttalere med endnu mere indsigt, men få lyder så harmoniske og afbalancerede i samme prisklasse. Sonus faber og Dynaudio har højttalere med mange af de samme kvaliteter, men de koster mere. Bowers & Wilkins og KEF har højttalere i samme klasse, som koster mindre, men som ikke spiller med samme autoritet i den dybe bas. Vores råd er at lytte, før du køber, og hvis du ender med NS-2000A, vil du til sidst indse, at dine penge var givet godt ud. Dette er en bemærkelsesværdig god højttaler, på trods af dens beskedne udseende i sort pianolak. Det er bare en skam, at det tager så lang tid for dem at åbne sig.