annonce
annonce
annonce

Test af Sonus Faber Venere 2.5

Ferrari-lyd til Fiat-pris

Det er ikke kun nationaliteten, Sonus Faber har tilfælles med Ferrari. Det er også priserne. Indtil nu.

Lyd & Billede mener

  • Stort lydbillede
    Kontant og stram bas
    Varm mellemtone

  • Kabinettet kunne være mere solidt

annonce

Det er utænkeligt, at Ferrari pludselig lancerer en sportsvogn til prisen af en Fiat. Indtil nu var det lige så utænkeligt, at high-end producenten Sonus Faber skulle på banen med en stor gulvhøjttaler til omkring 20.000 kroner. Venere 2.5 er derfor en øjenåbner på flere måder. Højttaleren er nemlig også slående smuk. Formen minder om en harpe, og i sort højglansudførelse ser den ud, som om den koster mange gange prisen. Det er dog tydeligt, at Sonus Faber har slækket på kabinetkvaliteten for at få prisen ned.

Både frontplade og kabinettet er i øvrigt tyndere, end vi regnede med. Vægten er på under 20 kilo pr. højttaler, hvilket er beskedent af en så forholdsvis stor konstruktion at være. Selve “harpeformen” på kabinettet er her et vigtigt element for at holde uønskede resonanser nede.

At slække lidt her og der har givet mere luft i budgettet til bedre delefiltre og højttaler-elementer. Som alle er udviklet af Sonus Faber og produceret af DKM.

Basporten er af typen “brevsprække” i front, hvilket gør højttalerne gode at placere med tanke på bagvæg, til trods for deres størrelse og en opgivet nedre frekvens på 40 Hz, som igen gør dem mindre problematiske.

Lydkvalitet
Når højttalerne så får musik på menuen, forsvinder al tvivl. Mellemtoneområdet er stort og fyldigt og gør, at mandestemmer kommer frem med god brystklang og pondus. Det gavner og så kvindestemmer, fordi også lysere stemmer har et fundament længere nede, end mange tror.

Mens Audiovector X3 Super og Triangle Color lyder lidt lyst, har Sonus Faber en langt mere robust og fyldig gengivelse af det vigtige mellemtoneområde. Samtidig har diskanten rigtig god opløsning og er mere integreret i lydbilledet.

Basgengivelsen er også imponerende. Her er der god tyngde, samtidig med at basguitaren har glimrende opløsning. Albummet Yes fra rockgruppen Morphine lyder både opløst og rockende på én gang. Basguitaren har stor krop, samtidig med at anslaget på strengene kommer meget klart frem (Mark Sandman spillede på en basguitar med to basstrenge for at udfylde lydbilledet mere).

Perspektivet er vældig stort med et lydbillede, som folder sig ud i bredden, samtidig med det kommer ud i rummet og næsten omringer os.

“Sjov og hård lyd af en Sonus Faber at være,” udbryder Audun. Det kan du sætte to streger under, for her taler vi om underholdende højttalere! Samtidig gengives strygere med en fylde og sødme, som ingen andre i testen er i stand til.

Konklusion
Sonus Faber Venere 2.5 er store højttalere med et virkelig smukt udseende. Lidt nærmere eftersyn afslører, at indtrykket ikke er helt i top, hvad byggekvalitet angår. Men det spiller ikke nogen stor rolle, når man hører lyden. Her er Sonus Faber i særklasse. Lydbilledet er stort, fyldigt, opløst og massivt på én gang. Bassen er fyldig og stabil, samtidig med at instrumenternes overtoner skinner med største selvfølgelighed. Det her er ikke lyd, man bliver træt af.

Det er måske ikke så overraskende, at testens dyreste højttalere er de bedste. Men de spiller i en helt anden liga end selv de næstbedste på listen og giver efter vores mening mere for pengene end selv de billigste. Sonus Faber er ikke bare gode, de giver også enormt meget for pengene.

Fakta

  • 2½-vejs
  • 1" diskant
  • 6" mellemtonebas
  • 6" bas
  • 89 dB følsomhed
  • 6 ohm impedans
  • Farver: Sort, hvid eller træ
Producent:
Sonus Faber
Pris:
23.900,-
Lydkvalitet
Funktionalitet
Brugervenlighed
Kvalitetsindtryk
annonce
annonce
annonce
annonce