Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Q Acoustics Concept 500

En vægtklasse op

Q Acoustics sprænger sit budget-image med et slagskib af en topmodel.

Skrevet af / 17/05/2017 - 10:59
Q Acoustics Concept 500
John Alex Hvidlykke

Concept 500 fås i sort/rosentræ og hvid/eg.
Foto: Q Acoustics

 

Engelske Q Acoustics har gennem det sidste årti skabt sig et ry for at lave gode højttalere til priser, hvor alle kan være med. Men hvis man kan få et godt resultat på et stramt budget, hvad sker der så, når man giver udviklerne frie tøjler til at lave det bedste, de kan?

Q Acoustics’ højttalere udvikles i et samarbejde mellem en række partnere. Den tekniske side står den tyske højttalerguru Karl-Heinz Fink for. Udviklingsarbejdet har taget omkring et år med beregninger, prototyper, specialfremstilling af højttaler-enheder og trimning af delefilteret.

Resultatet er blevet en højttaler, der bestemt ikke er billig, men som heller ikke er oppe og koste high-end-priser. Vi lyttede til den næsten-færdige protype hos Q Acoustics i Woking i november og mødte den igen, da vi besøgte Marantz-ambassadøren Ken Ishiwata, som havde “adopteret” et sæt Concept 500 til sit lytterum.

Q Acoustics Concept 500 er en fuldvoksen, men slank gulvhøjttaler, der knejser over en meter i højden. Selve kabinettet måler 20 cm i bredden, men den cirkelrunde aluminiumfod lægger endnu 20 cm til. Foden kan udstyres med spikes eller stålknopper for at sikre et godt fundament uanset gulv- og belægningstype. På bagsiden finder man solide banan/skrueterminaler med mulighed for bi-wiring. En “luge” højere oppe på bagsiden giver adgang til kabinettets indre. Det er nødvendigt, da bas-enhederne er monteret indefra med et sindrigt fjedersystem, der samtidig indgår i afstivningen.

Skal en højttaler være diskret og simpel i sit design, eller skal den ligne et klassisk træmøbel? Q Acoustics har valgt at helgardere sig ved at lave det meste af kabinettet ensfarvet, men samtidig finere den bagerste tredjedel. Resultatet ser faktisk mindre besynderligt ud, end det lyder.

Kabinettet er den dyreste del

To 6,5 tommers bas-enheder med papmembran i d’Appolito-konfiguration over og under en 28 mm diskant. Det er en klassisk opskrift, som der går tretten af på dusinet, og som Q Acoustics også selv bruger på andre, billigere modeller. Men der er gjort mere end sædvanligt ud af detaljerne i dette tilfælde.

En “luge” øverst på bagsiden giver adgang til højttalerens indre. Kabinettet er dæmpet efter alle kunstens regler – og lidt til.

Der, hvor den største del af arbejdet og pengene er lagt, er i kabinettet. Det mærker man, når højttalerne skal pakkes ud og bugseres på plads. Det fik jeg mulighed for at erfare, da de blev leveret af fragtmanden på en 105 kg tung transportpalle, der blev sat af ved fortovskanten. Hver højttaler vejer i sig selv 42 kg. Det er f.eks. dobbelt så meget som den næsten lige så store XTZ Spirit 11.

Årsagen til den massive vægt er, at kabinettet er opbygget som en sandwich af tre lag træ, adskilt af en geléagtig masse, der aldrig størkner helt, og som skulle dæmpe vibrationer i kabinettet med næsten 20 dB. I alt hævder Q Acoustics, at kabinetternes bidrag til lyden er sænket med op til 30 dB.

Lyden af Concept 500

Vi har som sagt hørt Q Acoustics Concept 500 to gange tidligere, men hvad et stykke hi-fi egentlig kan, finder man alligevel først ud af, når man kan høre det på hjemmebane, i et velkendt rum og med velkendt udstyr.

Følsomheden er 87 dB, og impedansen dykker nogle steder under 4 ohm. Det gør ikke Concept 500 til en af de lettest drevne højttalere. Til gengæld er der højt til loftet i den modsatte ende af skalaen, så den elsker en solid effektforstærker. Under testen blev Marantz’ referencesæt SA-10 (SACD-afspiller/DAC) og PM-10 (forstærker) brugt. Men vi prøvede også mindre effekttungt og kostbart udstyr, fra vores antikke Zen 2 klasse A-forstærker til en helt nyankommen NAD C338.

Concept 500 er en højttaler, der tager rummet i besiddelse. Både fysisk og lydmæssigt. Den kræver god plads omkring sig og mindst en halv meters afstand til væggene for at få en nogenlunde jævn basgengivelse. Når det et opfyldt, er den til gengæld imponerende at lytte til.

Lydbilledet er stort og højt, og scenen bagved og omkring højttalerne er stor og dyb. Ikke helt så dyb som på de dobbelt så dyre System Audio Pandion 50, men afgjort pæn.

Selv om de to 6,5 tommers bas-enheder er forholdsvis små, er der overraskende meget smæk på bassen. Sandsynligvis fordi man har valgt ikke at bede dem om noget, som de ikke magter. Concept 500 går ned til 41 Hz, hvilket er forholdsvis højt for en stor gulvhøjttaler. Til gengæld er der kraft og kontrol hele vejen, og nuanceringen er god, så det er let at høre forskel på en elbas og en kontrabas. Igen lige et skridt efter Pandion 50, der er ualmindelig knastør hele vejen ned.

Ultra-rent

Ud fra de grafer, som Q Acoustics har medleveret, er vibrationsdæmpningen bedst i det nedre mellemtoneområde fra et par hundrede Hz og op til omkring 1 kHz. Det harmonerer godt med lytningen, hvor stemmer er en fornøjelse af høre på. Det samme gælder slagtøj, og et nummer som “The Rhythm of the Heat”, hvor stakkevis af trommer blandes med Peter Gabriels tørre vokal, står helt rent i rummet bag højttalerne.

Concept 500 er en tovejshøjttaler med tre højttalerenheder i d’Appolito-konfuguration (basserne over og under diskanten).

 

Det er forbløffende, hvor meget den ekstra opmærksomhed på resonansforebyggelse har betydet, og det er fristende at tænke, at “godt nok” må være tilstrækkeligt. Men forskellen er tydelig. Der er bare mindre af den uklarhed og betoning, som man ellers troede var en del af optagelsen på velkendte yndlingsnumre. På det felt er Concept 500 ikke bare pengene værd, men et røverkøb.

Konklusion

Q Acoustics satser stort, når de nu vil være med i luksusklassen, hvor styktallene er små og udviklingsomkostningerne høje. Men de har gjort deres forarbejde godt, og Concept 500 er en vellykket entré i det dyre selskab, der viser, at det kan betale sig at forfølge en idé hele vejen.

Med sin ekstraordinære frihed for resonanser er den en særdeles behagelig og ærlig musikgengiver, der godt kan tåle at blive spændt foran udstyr, der er endnu dyrere end den selv.

Forskellen er tydelig. Der er bare mindre af den uklarhed og betoning, som man ellers troede var en del af optagelsen på velkendte yndlingsnumre.

Karakter
Q Acoustics Concept 500
Premium

Lyd & Billede mener

Formidabelt ren og forvrængningsfri gengivelse, som få kan konkurrere med. Især i mellemtoneområdet. Der er mange gode højttalere i prisklassen, også fra de større producenter. Den kræver et stort lytterum.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Slankere – og blidere

Sætter fut i festen

Sony ULT Field 1: Bærbar højttaler med saftig bas

Nostalgi i praktisk pakke

Den bedste lyd - bare billigere

Vi troede de var dyrere

De lyder lige så godt, som de ser ud

Trådløs retrohøjttaler

Siger ikke noget forstyrrende

Bærbart retro-pletskud

Toplyd på budget

Spilledåsen

Lyd & Billede
Scroll to Top