annonce
annonce
annonce

Test af Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Oktober 2017
Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition

Klassikeren er fuldkommen

Evolutionen har givet os den ultimative version af den klassiske SR3.

Lyd & Billede mener

  • Den mest komplette version hidtil sætter musikken fri af sine lænker og slipper den ud i rummet med usædvanlig opløsning og dynamik.

  • Koster meget og kommer kun i 100 eksemplarer.

Oktober 2017
Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition
annonce

SR3. Smag lige på navnet. Hvis du synes, det kunne passe til en sportsvogn, så er det ikke helt ved siden af. Og nej, det er ikke et forkert hovedbillede, der er på artiklen her, for det drejer sig faktisk om en højttalermodel. Men producenten har hentet inspiration i sportsvognenes verden.

SR3 er nemlig ikke bare en højttaler. Det er højttalernes svar på Porsche 911 og dens mange inkarnationer. For ligesom Porsche 911 fås i versioner som GT2, GT3, R og RS med racerbilen 911 RSR på toppen, så kommer Audiovector SR3 i forskellige kvalitets- og prisklasser. Og for at gøre analogien komplet er de alle sammen tilgængelige i særlige sportsvognsfarver, lakeret af samme værksted som Lamborghini og Porsche i Danmark. Hvis du altså ikke går efter en af de mere traditionelle udførelser.

Versioner

Den mest overkommelige version hedder SR3 Super, hvor du får en meget habil højttaler til ca. 25.000 kroner parret. Hvilket for mange mennesker svarer til en månedsløn. Næste trin er Signature-modellen med bedre diskant og delefilter.

Hvis du vil have endnu flere detaljer i lydbilledet, kan dette ønske opfyldes af Avantgarde-udgaven med dens fjerlette bånddiskant. Og er du stadig ikke tilfreds, så er der topmodellen SR3 Avantgarde Arreté. Her er alting kørt ud i ekstremer; f.eks. har delefilteret været kryogent nedfrosset til -238 grader.

Prisen er nu 67.000 kroner for et par, og her stopper det, medmindre man kan overtale producenten til at beklæde højttalerne i guld.

Noget helt specielt

Eller rettere: Det var, hvad vi troede. Mød SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition, Audiovectors svar på Porsche 911 RSR. Det er ikke ofte, vi støder på en højttaler med seks ord i navnet!

Formen og udseendet er ikke til at tage fejl af – det er stadig en SR3. Med kompakte dimensioner, en vægt, man ikke brækker ryggen på, og en smagfuldt arrangeret kolonne af højttaler-enheder. Men alligevel. Det er let at se, at det her er noget ganske særligt. Det mest åbenlyse er kabinetoverfladen, som består af et 3 mm tykt lag grå beton, vokset og poleret til perfektion.

Så er der detaljerne. Hver eneste synlige bolt og skrue er belagt med 24 karat guld. Det samme er fase-plugsene midt i bas-enhederne samt nummerskiltet nederst på frontpladen. Som fortæller, at vi har fået lov til at låne det allerførste af de i alt 100 par, der produceres. Det er på verdensbasis, og når par nr. 100 forlader fabrikken, er det slut.

Audiovector sætter en ære i at kunne tilbyde opgradering af alle deres højttalere. SR3 Super kan let opgraderes til Signature eller endda til Avantgarde Arreté. Men Raw Surface-versionen kan man ikke opgradere til, ligesom den heller ikke fås i andre farver end grå beton.

Bedre komponenter

Det er ikke kun overfladebehandling og bling, der adskiller den fra Avantgarde Arreté. For selv om bånddiskanten ligner til forveksling, så er den faktisk hentet direkte fra den fuldvoksne, næsten dobbelt så dyre storebror SR6 Avantgarde Arreté. Denne diskant har en lettere og hurtigere membran for at kunne hente endnu flere detaljer ud af det luftige overtoneområde.

Delefilteret er yderligere forbedret med omhyggeligt udvalgte komponenter, der har ekstremt lav tolerance over for uligheder. Det skal sikre fuldkommen integration af de tre højttaler-enheder.

Endelig har man lært noget ved udviklingen af storebror SR6 og det enorme flagskib R11 om, hvordan man endnu bedre kan finjustere klangbalancen i højttalerne og skabe en endnu mere engagerende gengivelse af musikken.

Heftige specifikationer

Som alle de andre versioner af SR3 har Raw Surface en elektrisk impedans på 8 ohm og en følsomhed på 91,5 dB ved 1 watt. Det betyder, at de er lette at drive; du har ikke brug for et stort kraftværk af en forstærker. Men den skal være god og stabil og have strøm nok til at holde kontrol over bas-enheden. Ganske vist er højttalerne kompakte, men de går helt ned til 22 Hz – væsentlig dybere end et flygels laveste tone – og at få det frem stiller visse krav til forstærkeren.

En favorit

SR3 Avantgarde Arreté er blandt mine yndlingshøjttalere i deres prisklasse, hvilket er grunden til, at de endnu ikke er returneret. Og det selv om det er over to år siden, vi fik dem til test! Få højttalere lyder så afbalanceret og ikke mindst opløst i overtonerne med et stort og luftigt lydbillede selv på overkommelige forstærkere. De har også en meget velartikuleret bas, selv om de i denne disciplin må se sig slået af f.eks. Piega Classic 60.2 , Dynaudio Contour 60 og Canton Reference 3K.

Men alle de nævnte kræver mere arbejde med placeringen i rummet, de er større, end de fleste har plads til, og ingen af dem vejer under 50 kilo stykket. SR3 Avantgarde Arreté vejer 20 kilo hver, de kan placeres ret tæt op ad bagvæggen og stadig spille exceptionelt, og de forsvinder nærmest ind i omgivelserne (hvis de da ikke er knaldrøde som vores demopar).

Raw Surface-versionen har samme vægt og fodaftryk, og den flotte grå betonfarve falder meget bedre ind i omgivelserne. Den er simpelthen mere elegant end den tidligere topmodel. Og hvis du ikke kan lide gulddetaljerne, kan du bare beholde stoffronterne på.

Sammenligning

Klaveret på violinisten Ragnhild Hemsings 2L-udgivelse Northern Timbre lyder naturligt i 24 bit master; det hele klinger frisk og åbent på SR3 Avantgarde Arreté, drevet af den integrerede Hegel Röst. Violinen er både sprød og luftig, og lydbilledet bredt og udstrakt. Det er et lydbillede, der er let at tage til sig uden at hænge sig i detaljer. Jo, klangbunden kunne måske have været lidt mørkere, og det hele kunne have været mere tredimensionelt og holografisk.

Med Hegel P30 og to styk H30 vokser det i alle retninger – det skulle da også bare mangle, når dette forstærkersæt koster det tidobbelte af Röst! Grænser flyttes, lyden bliver mere åben, og pludselig får klaveret den rigtige mørke baggrund. For en ordens skyld er lydkilden Tidal HiFi på MacBook Pro via en Hegel HD30 DAC.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg forventer, når jeg skifter til Raw Surface-versionen. For hvor anderledes kan det egentlig lyde?

Den nye model lyder faktisk meget som Avantgarde Arreté. Med den forskel, at sidstnævnte i forhold til Raw Surface lyder, som om den står bag et gardin! For ligesom en Porsche RSR klæber til underlaget og flyver gennem svingene, som om den kører på skinner, så følger Raw Surface-højttalerne med i hvert et sving og hver en vending i musikken.

Klavertangenter har mere snert og gnist, mens pedalerne gengives med mørkere efterdønninger. Musik med kontrabasser og store tubaer lyder også superbt, men selv om højttalerne er specificeret til at gå dybt i bassen, har de ikke samme slagkraft i bunden som større højttalere.

Klangen fra indspilningsrummet breder sig langt mere ud over højttalernes fysiske placering end på Avantgarde Arreté. Selv drevet af den integrerede Hegel Röst lyder Raw Surface på nogle måder bedre end søstermodellen Avantgarde Arreté spændt efter den langt dyrere P30/H30-kombination. Hvis man altså holder lydtrykket på et moderat niveau.

Hiphop

Audiovectors højttalere kan mere end klassisk, selv om de virkelig blomstrer med akustiske instrumenter. At høre hiphop med sådan en detaljeringsgrad er også noget helt specielt.

Tag den fede, men temmelig corny “Look at Me Now” med Chris Brown og gæsteartisterne Lil Wayne og Busta Rhymes. Her er der virkelig fart på ord og vendinger, og man skal koncentrere sig for at få det hele med. SR3 Arreté Raw Surface gør det lidt lettere, for artikuleringen fra dem er noget af det bedste, jeg har hørt. Samtidig har hvert “plip” og “plop” fra den elektroniske perkussion så meget snert, at lydene formelig står ud af højttalerne. Og baggrunden er kulsort, hvilket gør musikken tredimensionel og utrolig fængende.

Hvis du hører hiphop på grund af de saftige basrytmer, er der andre højttalere, som understreger dette bedre, men det, jeg kan lide ved Audiovector, er at de viser, at også den slags musik fortjener at blive lyttet til, ikke bare danset til – selv om disse højttalere heller ikke er nogen sinke på dansegulvet.

Drevet af McIntosh MA7000 får man mere varme og fylde i mellembassen, hvilket bedre understreger rytmerne i ellers fladt produceret musik. Desuden kan man bedre få nerven i guitarforstærkere med rør frem, f.eks. på Jason Isbells country-blues-perle “White Man’s World”.

Man får ikke den samme mikrodynamik som med Hegel-forstærkerne, og lydbilledet er lidt mørkere, men det understreger bare, at Audiovector fint kan trækkes i den ene eller den anden klangretning afhængigt af forstærkervalget.

Mod storebror

Højttalerne har som nævnt fået diskanten fra SR6 Avantgarde Arreté. Dem har vi også inde til sammenligning, og der er flere ligheder end forskelle mellem de to modeller. Fra mellemtonen og opad har SR3 Arreté Raw Surface den samme kontante diktion og superluftige gengivelse.

Det, der mangler, er storebrødrenes tunge, heftige dybbas. Den er noget for sig selv. Ulempen ved SR6 er, at de er pænt meget større og ikke glider ind i indretningen på samme måde.

Toppen er nået

Audiovector arbejder utrætteligt på at forbedre deres allerede solide højttalerkonstruktioner, og det er dette uophørlige engagement i stadig bedre lyd, der gjorde, at chefkonstruktør Ole Klifoth fik Lyd & Billedes ærespris i 2016.

De ikoniske SR3-højttalere er lette at placere og lyder meget åbent, detaljeret og musikalsk. Det bliver bare bedre, for hver gang man går et kvalitetsniveau op, og Arreté Raw Surface Limited Edition er højdepunktet. Det er den ultimative SR3 med en fantastisk opløsning, dynamik og tredimensionalitet, der får al musik til at lyde magisk. De fungerer med middelmådig elektronik, men fortjener det allerbedste. Prisen er høj, men du får valuta for hver en krone i form af ren og skær nydelse.

Der bliver kun lavet 100 par. Lad os håbe, at der kommer en ikke helt så begrænset version, når de er udsolgt.

Fakta

Princip: 2,5-vejs basrefleks
Frekvensområde: 22 Hz – 54 kHz
Impedans: 8 ohm
Følsomhed: 91,5 dB / 2,83 V
Diskant: Avantgarde Air Motion Transformer Ultra Arreté v 2.0
Bas/mellemtone: 6,5” ventileret
Bas: 6,5” ventileret
Finish: Beton
Mål og vægt: 103 x 19 x 33 cm / 20,7 kg
Web: audiovector.com

Producent:
Audiovector
Pris:
90.000,-
Importør:
Audiovector
annonce
annonce
annonce
annonce
Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt. .