annonce
annonce
annonce

Test af Fire surroundreceivere

Den heftigste hjemmebio

Disse flagskibs-receivere har kraft og finesse nok til at overgå alt, hvad du har hørt i en biografsal.

annonce

Fat det nu: Man kan ikke kalde noget hjemmebio, hvis det ikke har surround-sound. Og man kan ikke påstå, at man har en rigtig biograf derhjemme, hvis man ikke har kraft nok til at genskabe både eksplosioner og dragebrøl med brask og bram.

Med de fire receivere i denne test, som er de respektive producenters topmodeller, tager vi den et skridt videre. For parret med gode højttalere får du også en opløsning i dialogerne og filmmusikken, der overgår alt, hvad du har hørt i biffen. Der skal nemlig mere til end bulder og brag. De store oplevelser kræver finesse: Raslen i blade; vind, der blæser; rumklangen i en grotte. Det har intet med kraft at gøre – her er det finmasket håndtering af lydsignalet, det drejer sig om.

Og lad os ikke glemme musikken. Uanset om det er filmspor eller rene musikudgivelser, der er på programmet, så er det nødvendigt med en øm hånd i en silkehandske – og brutal dynamik, når dét er nødvendigt. Uanset om det er i to eller mange kanaler. Og den slags koster penge.

Tidligere kunne man komme langt med en receiver med fem forstærkerkanaler og et par for- og baghøjttalere samt centerhøjttaler og subwoofer. En sådan receiver er en forholdsvis let sag at lave, da man har en del plads under panseret til strømkomponenter og den nødvendige ventilation. Men med tiden skulle vi have 7.1 lyd med et ekstra par baghøjttalere for mere sømløs surround, og så begyndte der at blive mere trangt i forstærkeren, og den blev straks mere kostbar at lave.

Objektbaseret lyd

På det sidste har vi set indtoget af såkaldt objektbaserede lydformater med Dolby Atmos som fanebærer. Det indebærer, at man skal kunne høre, præcis hvor et objekt er placeret i tre dimensioner. Så har man pludselig også brug for lyd fra loftet – og behov for endnu flere kanaler. Hele fire loftshøjttalere er optimalt, og vi vil stadig gerne have syv højttalere i ørehøjde, altså en såkaldt 7.1.4 konfiguration.

Hvis receiveren samtidig skal holde den høje lydkvalitet, er vi oppe i den dyre ende. For lyden skal ikke bare forstærkes, den skal processeres, hvilket kræver computerkraft – plus kontrol over den elektroniske støj. Den digitale konvertering af op til 11 kanaler kræver også sit for at bevare kvaliteten.

Alle fire surround-receivere i testen understøtter 11 kanalers hjemmebiograf og Dolby Atmos i 7.1.4. Yamaha RX-A3060 har dog brug for en ekstra effektforstærker for at kunne dette.

(Foto: Producent)

 

Lydretur

Hvis du vil slutte tv’et til receiveren for at få surround-lyd – ikke mindst med tv-apps som Netflix, HBO og lignende – er det fuldt ud muligt. Lyden føres nemlig fra tv’et tilbage til receiverens HDMI-udgang takket være en lydreturkanal (ARC).

Netflix er desuden begyndt at understøtte Dolby Atmos på udvalgte titler, men for at få dette fra tv’et duer det ikke med ARC. Du skal have en såkaldt Enhanced Audio Return Channel (eARC) for at understøtte Dolby Atmos og ukomprimeret surround lyd i øvrigt.

Denon AVR-X6400H og Marantz SR8012 understøtter allerede dette, og vi har fået oplyst, at Yamaha RX-A3070 vil få det i en fremtidig opdatering. Pioneer SC-LX901 er derimod en lidt ældre model og har ikke den nødvendige indmad (HDMI 2.0b) til at kunne opgradere til eARC. Her vil løsningen være at se Netflix-indhold fra en anden videokilde end tv’et.

Video

Da en surround-receiver skal kunne sende video fra en afspiller eller spilkonsol videre til et tv eller en projektor, skal den understøtte en hel række videoformater. Mindstekravet er nu HDMI 2.0 og HDCP 2.2, som gør, at receiveren kan håndtere og videresende ultra-højopløst 4K-video. Og desuden et meget større farverum end før, med høj dynamik i gråtoneskalaen (HDR).

Sidste skrig blandt den slags videoformater er Dolby Vision, og med den nyeste software-opdatering kan alle receivere i denne test sende denne standard videre fra kilden til tv’et eller projektoren.

Mens vi venter på HDMI 2.1

I løbet af 2018 kommer HDMI 2.1, som understøtter endnu højere båndbredde og opløsning. Bl.a. 8K-video og 4K med 120 billeder i sekundet. Det gør receiverne i denne test ikke. Men før du står helt af, så er der ikke noget, der tyder på, at dette format bliver dagligdags inden for få år. Desuden er HDMI 2.1 fuldstændig bagudkompatibelt med HDMI 2.0. Videoformater, der kræver højere båndbredde, vil så blive nedskaleret til den højeste video-opløsning, receiveren understøtter.

Skulle du med tiden få et 8K-tv, og bliver den slags kildemateriale udbredt, så er løsningen at koble alle videokilder direkte til tv’et og sende lyden til receiveren via lydreturkanalen. Igen er Pioneers receiver noget forældet på området og vil ikke understøtte højopløst lyd på denne måde med sin ældre version af ARC.

Streaming og app-styring

Endelig skal en receiver selvfølgelig kunne streame musik. Alle i denne test gør dette via netværket og inkluderer streaming-tjenester som Spotify og Tidal. Desuden har de multirumsfunktion, så de kan spille sammen med kompatible højttalere rundt om i hjemmet.

Derudover kan alle receiverne styres fra mobilen, hvilket især forenkler streaming-oplevelsen.

 

Sådan testede vi

Musik og film med Atmos-lyd er testet med fire loftshøjttalere. Alle receiverne bortset fra Yamaha RX-A3070 har 11 forstærkerkanaler og understøtter derfor en fuld 7.1.4-opsætning. Det mener vi er det optimale Atmos-setup.

For at kunne det med Yamaha skal man bruge en ekstra effektforstærker, og vi koblede derfor en Hegel H20 til de bagerste Atmos-kanaler. Dem anser vi for at være de kanaler, der har mest udbytte af den ekstra kraft og kvalitet i Hegel-forstærkeren (der koster næsten dobbelt så meget som Yamaha-receiveren).

Atmos blev testet med filmen Deadpool. Masser af action og klingende sværd, men vigtigst af alt: Godt med plads og luft i lydbilledet. Musik med Atmos-lyd er også blevet testet, mere specifikt Trondheimsolisternes Reflections. En fremragende fortolkning af tre klassiske værker, der har høj intensitet og heftig brutalitet.

Som musik i stereo har vi brugt meget forskelligt, fra pop og rock til mere rolige akustiske toner.

 

Vores opsætning:

Panasonic DMP-UB700 Blu-ray-afspiller

Procella 7.1 THX højttalere

MartinLogan SLM loftsmonterede højttalere

Audiovector SR6 Avantgarde Arreté stereohøjttalere

Sony VPL-VW260ES 4K-projektor

DreamScreen V6 lærred

 

Hvad er Dolby Atmos? Se vores video!

annonce
annonce
annonce
annonce
Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt. .