annonce
annonce
annonce

Test af M&K Sound S-150 THX, 7.1

Februar 2017
M&K Sound S-150 THX, 7.1

A blast from the past

Selv efter mere end 20 år på markedet er biografhøjttalerne fra M&K Sound stadig blandt de bedste i deres klasse.

Lyd & Billede mener

  • M&K slår til med klokkeklar og sømløs lyd i alle kanaler plus en seriøs jordskælvs-subwoofer med ultradyb og præcis bas.

  • Højttalerne er ikke specielt letdrevne og kræver en del af det øvrige udstyr.

Februar 2017
M&K Sound S-150 THX, 7.1
annonce

Højttalerne fra M&K Sound er nogle af hjemmebioverdenens store klassikere. Lige siden midten af 90’erne har de populære højttalere været en trofast reference inden for filmlyd, både til hjemmebiografer og til professionel brug.

M&K blev oprindelig stiftet af amerikanerne Jonas Miller og Ken Kreisel i 1974, og de produkter, der blev undfanget, var temmelig banebrydende for deres tid. Flere husker nok S-150-systemet fra 1995, som var blandt de første højttalere, der opnåede THX Ultra-certificering til hjemmebrug. Et andet velkendt patent er de karakteristiske push-pull subwoofere.

M&K Sound er senere havnet på danske hænder. Hovedkvarter ligger nu i Karlslunde syd for København, og produktsortimentet er bredere end nogensinde. Ud over avancerede surround-løsninger både til hjemmet og til professionel brug tilbyder M&K nu også in-wall og on-wall højttalere plus soundbars i flere prisklasser. Det klassiske 150-system er også tilbage i en opdateret udgave. Vi syntes derfor, at det var på høje tid med et genhør!

I denne test ser vi på M&K-højttalerne i et 7.1 setup bestående af tre S-150 MKII som front- og centerhøjttalere, to S-150T på siderne og to MP-150 til bagkanalerne. Dybbassen leveres af ikke bare én, men to potente X12-subwoofere.

Den samlede pris havner så omkring 150.000 kroner, men man kan selvfølgelig starte med kun én sub og et enklere 5.1 setup, og så udvide anlægget over tid. Højttalerne kan være byggeklodser for entusiaster, der planlægger at opbygge en seriøs hjemmebiograf.

S-150 MKII
Den måske største klassiker i M&K’s sortiment er S-150. Denne kubeformede kompakthøjttaler er letgenkendelig med sine tætpakkede to mellemtoner og tre diskanter.

Det patenterede konstruktion giver et meget fokuseret, sammenhængende lydbillede med kontrolleret spredning og ekstra kraftfuld lyd i forhold til størrelsen. Det har også gjort den til en populær monitor i professionel sammenhæng: Den aktive version af S-150 (MPS2510) har været brugt til at mikse lydsporet på flere stjernespækkede Hollywood-produktioner og anvendes fortsat flittigt af lydteknikere over hele verden.

(Foto: Producent)

MP-150
I denne opsætning har vi også fået lejlighed til at prøve on-wall versionen af S-150, kaldet MP-150. Det er kort sagt en lidt fladere udgave optimeret til vægmontering. Højttalerne leveres med fæste til vægbeslag og har en skrå frontbaffel for at kunne vinkles opad eller nedad mod lyttepositionen. Derfor vil de også være velegnede til brug i surround-kanalerne. Måske også til Dolby Atmos-lyd i loftet?

S-150T
I vores test-setup bruger vi også M&K’s legendariske “tripol”-højttalere i surround-kanalerne. De udmærker sig ved at have både front- og sidemonterede enheder og kan dermed sprede lyden næsten 180 grader.

Mens de oprindelige SS-150 højttalere kunne bruges som både dipol og bipol, fås den nye version kun med tripol-indstilling. Det er i tråd med Dolbys anbefalinger til digital 5.1 og 7.1 såvel som nye objektbaserede lydsystemer (Atmos).

Der medfølger beslag til S-150T, som gør det let at montere dem på væggen.

X12
Subwooferen i dette system er måske selve rosinen i pølseenden. X12 er M&K’s kraftigste sub og anvender to faste 12 tommers enheder med lang slaglængde i en push-pull konfiguration. Det er endnu en M&K-specialitet, som vi kender fra forgængeren MX350 og ikke mindst Ken Kreisels DXD-subwoofere.

Princippet er som følger: Den øverste 12-tommer spiller udad på normal vis, mens den nedre bas vender indad, samtidig med at den er koblet i modfase. Begge membraner vil derfor slå udad samtidig, men fordi det ene magnetsystem trækker, mens det andet skubber, vil meget af den harmoniske forvrængning udlignes. I kombination med at basserne sidder i et lukket kabinet, gør det, at X12 kan flytte store mængder luft uden at miste kontrollen.

M&K er ligesom resten af højttalerne i opsætningen THX Ultra 2-godkendt, og en enkelt sub opfylder kravene til at bruges i større hjemmebiorum.

Velfungerende opskrift
M&K-højtalerne adskiller sig fra typiske hi-fi-højttalere ved, at de specifikt er konstrueret til at spille sammen med subwooferen. Den anbefalede delefrekvens på samtlige højttalere er 80 Hz. Tanken er, at man ved at sende al bas-information til en eller flere optimalt placeret subwoofere undgår de uregelmæssigheder, der kan opstå, når man sætter fem eller flere højttalere til at spille dybbas.

(Foto: Producent)

Både højttalerne og subwooferne er af den lukkede type (trykkammer). Det giver lavere effektivitet, men til gengæld en mere jævn frekvensrespons og en mere gnidningsløs overgang mellem subwoofer og satellithøjttalere.

En anden pointe, som M&K forfægter, er at højttalere og højttaler-enheder skal være ens over hele linjen. Front-, center- og baghøjttalere er enten identiske eller klangligt matchet til hinanden for at undgå, at panorerende lydeffekter ændrer karakter undervejs.

Sidst, men ikke mindst har S-150 små skumgummidæmpere over og under diskant-enhederne. De begrænser den vertikale spredning og bidrager dermed til at reducere refleksioner fra gulv og loft. En potentiel bivirkning ved det er, at diskanten kan komme lidt ud af fokus. Derfor skal de være vinklet nøjagtigt ind mod lyttepositionen.

S-150 kan placeres på standere, hænges på væggen eller monteres bag et akustisk transparent lærred. Det allerbedste resultat opnås, hvis man monterer alle tre fronthøjttalere på linje horisontalt.

Comeback
Vi kan ikke undgå at blive lidt nostalgiske, idet vi sætter lyd til M&K-sættet. Lyd & Billede brugte det oprindelige 150 THX 5.1-system som reference i mange år, og mange surround-receivere og forstærkere har måttet prøve sig på de afslørende højttalere. Der er også mange andre højttalerpakker, der har måttet se sig slået af de små, men potente kuber.

Vi koblede M&K-systemet op i vores 7 x 4,5 meter store lytterum. Fronthøjttalerne blev anbragt på 60 cm standere lige under lærredsrammen, mens baghøjttalerne blev sat på hylder i 180 cm’s højde. Højttalerne er også blevet testet med flere forstærkere, fra små Yamaha-receivere til vores kraftige Hegel-rig (H30/H20), hvor mangel på effekt ikke er noget problem …

Lydkvalitet
Når man planlægger en hjemmebiograf, er det nok fristende at starte med subwooferen, men det er ikke en smart fremgangsmåde. Alt begynder med front- og centerhøjttalerne! Uden en god centerkanal vil dialoger og alt, hvad der ellers sker på skærmen, lyde diffust og indelukket, og så er det lige meget, hvor meget bassen tordner.

I mange hjemmebio-opsætninger er det populært at anvende en horisontal centerkanal over eller under skærmen, kombineret med gulvstående fronthøjttalere. Det gør det dog svært at få de tre højttalere til at lyde ens, fordi spredningskarakteren bliver forskellig.

M&K’s opskrift er at anvende identiske front- og centerkanaler, og man kan med det samme høre, hvor godt de fungerer i fællesskab. De tre højttalere skaber et stort og bredt sømløst lydbillede, der passer perfekt til billederne på vores brede CinemaScope-lærred.

Især stemmegengivelsen er fantastisk. M&K-højttalerne har en meget koncentreret og naturtro lyd, der næsten får det til at virke, som om skuespillerne står i rummet. Det er en egenskab, vi ofte savner på større højttalersystemer, hvor enhederne sidder mere spredt.

En anden ting, vi bemærker med M&K, er hvor neutralt og usminket de spiller. Højttalerne lyder meget rent og ufarvet, og bliver tilsyneladende ikke påvirket af, hvilken volumen vi spiller på. Lydkarakteren er ens, hvad enten vi ser en rolig dialogscene eller en vild skydescene.

(Foto: Producent)

De har masser af overskud og kan spille på referencevolumen uden at lyde presset eller forvrænge. Det er et resultat af, at M&K har gjort sig den ulejlighed (og betalt for) at få højttalerne godkendt af THX, som sætter bastante krav til lydtrykket.

Lydbilledet sidder som støbt, også når vi bevæger os bagud til surround-kanalerne. I mange systemer har lydeffekterne en tendens til at skrumpe, når der panoreres bagtil, men M&K formår at bevare størrelsen og formen på objekterne.

I vores testrum – som er forholdsvis langt og smalt med rigelig afstand mellem baghøjttalerne og sofaen – fik vi et godt resultat ved at bruge S-150T tripoler i siderne og MP-150 bagtil. S-150T’erne gør et fremragende stykke arbejde med at binde lydbilledet sammen med fronterne, mens MP-150’erne formår at lukke “lydboblen” bag os på en overbevisende måde. I mindre rum og med kortere afstande er et eller to sæt S-150’ere rigeligt.

Mange spekulerer nok på, hvordan M&K-sættet klarer sig mod vores nuværende referencehøjttalere fra svenske Procella. Vores erfaring med M&K er, at de kan sættes ind i næsten et hvilket som helst rum og give glimrende resultater.

Procellas P6- og P15-højttalere er afgjort en værdig konkurrent til M&K, men de kræver en lidt større indsats for at yde deres bedste. I vores tilfælde er højttalerne monteret i en såkaldt baffelvæg, hvilket giver et mærkbart boost i store dele af frekvensområdet. Det kan bl.a. høres ved, at P6 har en lidt varmere lyd med fyldigere stemmegengivelse.

(Foto: Producent)

Baghøjttalerne i systemet får ikke lige så meget hjælp, og her er forskellen mindre. De bipole S-150 er desuden med til at give en lidt mere diffus og “altomsluttende” lyd end de direkte spillende P6, der kan være lidt besnærende. Når det gælder basregionen, er der ingen tvivl om, at X12 har mere skub i dybbassen end P15, trods sidstnævntes to 15-tommere.

Når de store kanoner køres frem, er X12-subwooferne virkelig i deres rette element. De to M&K-subs sørger hele tiden for at lægge et godt fundament under den øvrige lyd, men de spiller ikke med musklerne, før det virkelig behøves. Det her er så langt fra en slap, blafrende entonebas, som man kan komme!

X12 har en imponerende hurtig respons, hvor den kan gå fra at være stille til at brage løs og til at være stille igen, uden efterslæb. Det er en kvalitet, som vi husker fra den gamle MX350, men hvor forgængeren kunne være lidt for civiliseret, er X12 et rigtigt vilddyr!

Jeg prøvede med kampscenen i krigsfilmen Fury med Brad Pitt i hovedrollen og har nok ikke været tættere på følelsen af at sidde inde i en tank, siden jeg var i militæret. Motorlarmen går gennem marv og ben, og når kanonerne fyres af, føles det som fysiske slag i mellemgulvet! Samtidig er der ikke så meget som en antydning af forvrængning eller mekaniske mislyde at spore fra enhederne, bare ren og lækker dybbas.

Én ting, vi bemærker i forhold til Procella – og andre hornladede højttalere som Klipsch, for den sags skyld – er at M&K’s højttalere har noget lavere effektivitet. De skal helst have 150 watt pr. kanal eller mere for at yde deres bedste. Det er klart vores erfaring, at lydbilledet “vokser” og få mere dynamisk headroom, efterhånden som vi fylder hestekræfter på.

Hvad med musik?
M&K-højtalerne er som udgangspunkt lavet til dedikerede hjemmebiografer, men fungerer også glimrende til musik (S-150 er f.eks. en populær nærfeltsmonitor i musikstudier). De spiller imidlertid noget friskere i toppen end typiske hi-fi-højttalere, og uden bas er man selvfølgelig afhængig af en subwoofer.

Her er der ikke gjort noget forsøg på at opnå en pæn eller tilgivende klangbalance, og enkelte indspilninger kan virke lige lovlig lyse. På den anden side er højttalerne meget detaljerede og afslørende, samtidig med at de spiller med en masse overskud. Morphines melankolske saxofon lyder fænomenalt frisk og metallisk, uden farvning eller tegn på kompression.

(Foto: Producent)

Samspillet mellem højttalere og subwoofer kombineret med god timing i bassen gør, at du skal op i temmelig dyre hi-fi-højttalere for at kunne følge med.

Konkurrenter
Når taxameteret stopper der, hvor det gør, siger det sig selv, at markedet er fuld af konkurrenter. Næsten alle de store højttalerproducenter tilbyder hjemmebiohøjttalere i high-end klassen, men hvis vi holder os til de mere dedikerede systemer, er det naturligt at se på XTZ Adam Audio og ikke mindst de nye højttalere fra Arendal Sound.

M&K er ikke nødvendigvis “bedre” end nogen af disse, men udmærker sig snarere ved at have nogle ret unikke egenskaber. Den fokuserede lydkarakter, overskuddet, tonaliteten og ikke mindst samspillet med de ultrahurtige subwoofere gør, at man næsten er garanteret et godt slutresultat, også i besværlige lytterum.

Konklusion
Denne opsætning fra M&K kan virke lidt retro-agtig sammenlignet med de nyeste løsninger på markedet. Men efter at have tjekket 150-systemet ud igen i finpudset, opdateret form kan vi konkludere, at M&K’s etablerede og gennemprøvede principper stadig fungerer utrolig godt!

Vi er især imponeret over evnen til at skabe et stort og sømløst lydbillede med enslydende klang fra alle sider, og stemmegengivelsen er kort sagt rystende realistisk. Subwooferen overlader heller ikke noget til tilfældighederne og graver dybt ned i kælderen uden efterslæb.

Fakta

S-150 MKII: 9.995 kroner pr. styk
MP-150: 9.995 kroner pr. styk
S-150T: 14.495 kroner pr. styk
X-12 Subwoofer: 35.067 kroner pr. styk

Producent:
MK
annonce
annonce
annonce
annonce
Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt. .