Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Technics SU-G30

Sublim streaming-forstærker

Technics fortsætter deres comeback med en nydelig trådløs forstærker, der også lyder forbandet godt.

Skrevet af / 09/03/2017 - 10:56
Technics SU-G30
Lasse Svendsen

De fleste har glemt dem for længe siden. Men de af os, der husker Panasonics hi-fi-mærke for andet end pladespillere, husker temmelig innovative produkter – batteridrevne forforstærkere, New Class AA og andre lækkerier, der blev udviklet for at få bedre lyd.

Alt dette og mere til fik en brat afslutning for lidt over ti år siden, da Panasonic besluttede at nedlægge Technics. Af mange blev det set som lige så dramatisk, som hvis Volkswagen besluttede at nedlægge Audi-fabrikkerne.

Måske blev det for kedeligt at lave mikroanlæg. Under alle omstændigheder fandt nogle lyse hoveder hos Panasonic med tiden ud af, at de søreme ville stable Technics på benene igen. Ordentligt. Som sagt, så gjort, og for lidt over to år siden testede vi de første Technics-forstærkere i 15 år.

Sidste år testede vi den nye pladespiller SL-1000G, og nu er turen så kommet til endnu et innovativt Technics-produkt: Streaming-forstærkeren SU-G30, som har trådløs streaming, Bluetooth, internetradio og indbygget digitalkonverter. Blandt andet.

Den har også et par analoge lydindgange, den ene til pladespiller med MM-pickup, samt USB-port foran og bagpå. Den bagerste er til computere – pc eller Mac – mens den forreste kan bruges til at tilslutte en iPhone, iPad eller iPod med kabel.

Mange muligheder altså, men Technics-forstærkeren har nogle unikke tekniske løsninger, der adskiller den fra konkurrenterne på markedet. Det er måske derfor, den er dyrere end Rotel RA 1592 og Denon PMA-2500NE, som begge har indbygget DAC, men f.eks. mangler netværkstilslutning og streaming.

Den nærmeste konkurrent rent prismæssigt er Naims nye Uniti Star, der kombinerer streaming og DAC med indbygget cd-afspiller. Den tester vi, når den er klar.

Teknisk fra Technics
Den slanke forstærker er relativt tung med en kampvægt på 11 kilo og meget lækkert udført. Byggekvaliteten er upåklagelig, og den virker meget solid. Den træge volumenkontrol er det eneste, der trækker ned på det ellers positive indtryk.

De teknisk interesserede kan hænge på, de andre kan hoppe videre til næste afsnitsoverskrift.

Siden den kører med effektiv strømforsyning og arbejder i det digitale domæne, bliver den ikke varm og kan sagtens placeres i en trang bogreol. Technics har valgt en såkaldt switching strømforsyning, som afviger fra de mest almindelige ved, at den kører på en højere – konstant – switching-frekvens. I modsætning til dem med varierende frekvens.

(Foto: Producent)

Technics mener, at denne løsning giver langt mindre støj, og de har også valgt eksklusive elektrolytkondensatorer til styring af udgangsspændingen. Sammen med noget, de kalder PFC (Power Factor Correction), kontrolleres effekt-peaks og højfrekvent forvrængning.

Typisk Technics, men der er mere. F.eks. JENO Engine (Jitter Elimination and Noise-shaping Optimization), der kort fortalt er en digital proces, hvor jitter-støj dæmpes over hele frekvensområdet, ved at signalet reprocesseres ved hjælp af en separat clock-generator og en konverter til samplefrekvenser.

Alt dette er udviklet af Technics selv, og de har også udviklet PWM-kredsløbet (Pulse-Width Modulation) i forstærkeren, der optimerer processen og rekvantiseringen af signalet. Det skal dæmpe den frygtede jitter-støj, der ofte forringer lyden og gør den hårdere og mere forvrænget, end den behøver at være.

Forstærkerens digitalkonverter (DAC) understøtter højopløste musikfiler op til 32 bit/384 kHz og stort set alle formater fra digitale lydkilder. En optisk og to koaksiale indgange ud over USB-porten på bagsiden gør forstærkeren fleksibel nok til de flestes behov.

Den kan også kobles til en trådløs router med Ethernet-kabel for mere stabil tilslutning, end de to antenner på bagsiden giver. Især praktisk, hvis man plages af forstyrrelser, der gør, at den trådløse forbindelse ofte bliver afbrudt.

Styr musikken med mobilen
Med den medfølgende fjernbetjening styrer man de mest almindelige funktioner, vælger lydkilde osv. Men man må downloade Technics’ Music App til mobilen for at sætte streaming op via Bluetooth eller Wi-Fi (AirPlay til iOS og DLNA til Android).

Det er nok at gøre det, første gang man tilslutter forstærkeren; derefter bruger man mobilen, når man skal afspille musik fra Spotify eller Tidal. Som begge er integreret i den nyeste version af app’en – og i version 1.7.0 af firmwaren til forstærkeren.

Med Technics-app’en kan man ikke alene afspille fra Spotify og Tidal, men også streame musik fra harddisken til en computer på samme netværk. Læg hertil 30.000 radiostationer på internettet, og Technics-forstærkeren bliver et trådløst musikcenter med mange muligheder.

Sublim elegance
I gamle dage var der meget tekst og mange forkortelser på fronten af Technics’ forstærkere. I dag er den næsten ubeskrevet, da forkortelser som JENO, GaN FET, PFC og LAPC glimrer ved deres fravær. Sidstnævnte er værd at bemærke, for Load Adaptive Phase Calibration gør rent faktisk noget for lyden, som mange kan have brug for.

Det kompenserer for højttaleres ujævne impedans og fasevinkler, og kan slås til og fra, efter at man har kalibreret LAPC. Det fungerer på den måde, at man holder LAPC-knappen inde, til kalibreringen starter. Så sendes forskellige toner stødvist ud i højttalerne, samtidig med at forstærkeren registrerer, hvordan impedans og fasevinkler ændrer sig.

Derefter kan man vælge LAPC, hvis man kan lide den måde, forstærkeren kompenserer for de tilsluttede højttaleres impedans og fasevinkler på. Det spændende ved det er, at det rent faktisk virker.

På Bowers & Wilkins 805 D3, som blev brugt under det meste af testen, strammede LAPC bassen op, og lydbilledet blev glattere og lidt mere dynamisk. På de meste musik vil jeg mene, at LAPC var en klar forbedring.

(Foto: Producent)

Der er også en direkte knap til at springe det meste af processeringen over plus en re-master funktion, der re-sampler komprimerede lydfiler som AAC og MP3 til en kvalitet svarende til højopløste filer. Men der var aldrig rigtig nogen grund til at bruge nogen af dem.

Men LAPC fungerer. Selvfølgelig ikke på hovedtelefoner – som i øvrigt er værd at nævne. For SU-G30 har faktisk en fin hovedtelefonudgang, som kan trække de fleste hørebøffer, der ikke er for tungtdrevne.

Sammen med Technics’ mange andre innovationer giver LAPC en meget vellydende og tiltalende forstærker. Den lyder pragtfuldt på stort set alt og er kraftigere, end de opgivne 50 watt indikerer. Den havde f.eks. ingen problemer med at drive B&W 805 D3, men strakte sig dybt i bassen og leverede et frisk lydbillede, rigt på dynamisk kontrast og finesse.

Den fik en dybde frem i Leonard Cohens “You Want It Darker”, som forbløffede mig, og diskede op med en usædvanlig detaljerigdom. Flumes “Trust” er en kompleks indspilning, som Technics-forstærkeren havde god kontrol over, selv når jeg spillede højt. Bassen er stram og velkontrolleret, og der er ikke en finger at sætte på farvning eller betoninger i mellemtonen.

Et klaver kunne måske have lidt mere dybde, og strygere og sopraner lidt mere klang i det øverste register, men selv Beethovens 6. symfoni lød behagelig opløst og manglede intet i top eller bund.

Der er flere kræfter og sejere dynamik i Rotel RA 1592 og varmere klang og større lydbillede i Denon PMA-2500NE, men ingen af dem kombinerer Technics SU-G30’s brugervenlighed med praktisk musik-streaming og et elegant og brugervenligt design.

“Coming Back to Life” fra Pink Floyds Division Bell (Tidal HiFi, 24 bit/96 kHz MQA-kvalitet) lød sublimt via USB-porten på en MacBook – og det uden at DAC’en i forstærkeren har indbygget MQA-understøttelse.

Det siger noget om potentialet i Technics SU-G30.

Værdigt alternativ
De mange muligheder kombineret med interessant teknologi har gjort Technics SU-G30 til et spændende alternativ i high-end segmentet. Den lyder forførende fint og mangler egentlig kun lidt flere hestekræfter og lidt flere indgange for at være noget nær den komplette forstærker for mange brugere. Musik-streaming via Wi-Fi, digitale indgange plus teknik, der rent faktisk gør noget ved lydkvaliteten, udligner næsten den høje pris.

Lyd & Billede mener

Et teknisk vidunder, der kombinerer innovativ teknologi med klangfuld vellyd og praktiske løsninger som streaming via Wi-Fi, internetradio, Spotify, Tidal – og pladespillerindgang. Få indgange, for lidt kræfter til de mest tungtdrevne højttalere og høj pris.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Kraftigere lyd, end man skulle tro

Referencelyd i premium-klassen

Find CD-samlingen frem igen

Sensationelt godt køb

Charmerende kassetteafspiller

Lydkort sender din high-end DAC på pension

Bedst uden eget phonotrin

Kompaktanlægget som har alt

Et usædvanligt godt køb

Pladespiller med startknap

Har du set noget lignende?

Hegel holder aldrig op med at overraske

Lyd & Billede
Scroll to Top