annonce
annonce
annonce

Test af Tesla Model X

Fremtidsbilen kører selv

Tesla Model X kan snart køre helt af sig selv. Det er verdens fedeste bil lige nu.

Lyd & Billede mener

  • Simpelthen den sejeste bil, vi har kørt. En gadget på fire hjul! Når de selvkørende egenskaber lanceres, bliver det en drømmebil!

  • Hørbar vejstøj. Der findes andre luksus-SUV’er med endnu bedre kørekomfort.

annonce

Verdens fedeste SUV er elektrisk. Firehjulstræk med separat motor for og bag. En rækkevidde på over 500 km pr. opladning. Falkevingedøre bagi sætter prikken over i’et for coolness. Læg hertil, at den sejeste version går fra nul til hundrede på 3,1 sekunder, og besiddetrangen er et faktum. Og så har vi ikke nævnt det allersejeste: De selvkørende egenskaber.

Selvkørende

I fremtiden behøver du ikke at tjekke den blinde vinkel, aflæse trafikken eller lede efter parkeringspladser. Fremtidens bil kører nemlig af sig selv, og du behøver ikke engang at sidde bag rattet. Det lyder måske langt ude, men denne fremtid er sandsynligvis tættere på, end du tror.

(Foto: Producent)

Vi er allerede godt på vej. Biler har en elektronisk assistent, der bremser, hvis noget kommer i vejen. Den samme elektronik har en såkaldt adaptiv fartpilot, som automatisk holder afstand til bilen foran. Volvo har fået “elgradar”, hvor bilen bremser op, hvis et stort dyr pludselig kommer ud på kørebanen – selv om det er bælgmørkt eller i tæt skov. Og Mercedes E-klasse med Pre-Safe Brake kan forhindre ulykker under 60 km/t.

Fuldstændig selvkørende biler er i flere år blevet testet af Google på de amerikanske veje, og Nissan er begyndt at gøre det samme i Europa.

Tesla X har det hele

Hvad du måske ikke ved, er at nye biler fra Tesla allerede har det nødvendige udstyr til førerløs aktivitet. Først kom Autopilot i 2014 med automatisk ratstyring, der følger vejen, har automatisk vognbaneskift og autostop. Senere kom selvparkering og “summon”-funktion, hvor bilen på kommando kører ud fra parkeringspladsen, hvorefter du bekvemt kan stige ind og overtage styringen.

Hvad endnu færre ved, er at alle Tesla-biler, der i dag ruller ud fra fabrikken, er udstyret med muligheden for at være fuldstændig selvkørende. Du hørte rigtigt. Alle. Selvkørende. Det betyder, at bilen kan komme og hente dig efter en fugtig aften i byen og køre dig sikkert hjem. Og det er 90 procent mere sikkert end en gennemsnitlig – ædru – menneskelig chauffør, hvis vi skal tro Tesla.

Gråbein klar til dyst! Foto: Sylvia Nordby

En naturlig forlængelse af hjemmet

Tesla har dermed markedets første masseproducerede bil med helt autonome køreegenskaber. Den bliver en naturlig forlængelse af det intelligente hjem. Forestil dig, at du ser en tv-reklame for de fede højttalere, du har ønsket dig så længe. Du bestiller dem via internettet og kan vælge imellem at betale for udbringning og vente et par dage på leveringen eller at hente dem selv. Du vælger at hente selv. En besked tikker ind på din smartphone. Det er din Tesla, der spørger: “Skal jeg køre hen og afhente på adressen for det sidste registrerede køb?” Du klikker “ja”. Garagedøren åbnes, ud kører din Tesla og forsvinder i horisonten. En time senere vender den tilbage, lastet med nye, fede højttalere. Om det kommer til at foregå på præcis den måde, er selvfølgelig uvist, men muligheden er der.

Når bilen kører selv, kan man transporteres hvorhen man vil. Man kan tage en langtur fra Oslo til Trondheim, hvor man selv ligger og sover med sædet helt tilbagelænet. Hele vejen. Om man er ædru eller påvirket, spiller ingen rolle.

En selvkørende bilpark betyder også, at langt færre har behov for at eje deres egen bil. Man kan købe månedskort til selve transporten ligesom med tog og bus. Og bestille en tur med en app, hvorefter bilen kommer og kører dig på arbejde, eller hvor du nu skal hen, og derefter smutter videre for at afhente den næste. Især i byerne er det praktisk, og pludselig vil der næsten ikke være behov for parkeringspladser.

I fremtiden vil bilerne køre selv, og rattet er kun nødudstyr. Foto: Rinspeed AG

Kræver lovændring

I princippet kan Tesla når som helst aktivere den førerløse funktionalitet med en software-opdatering gennem æteren. Alle kameraer og sensorer samt den nødvendige computerkraft er allerede installeret. Og selv nu, før funktionen er rullet ud, lærer bilerne trafik og kørselsmønstre at kende, mens de bruges, så de bliver endnu smartere trafikanter, når Tesla aktiverer funktionen.

Det er dog ikke så ligetil. Der skal en lovændring til. I Norge, Danmark og det meste af verden er det stadig sådan, at alle køretøjer kræver en menneskelig chauffør med et kørekort, og det er føreren, der er ansvarlig i trafikken. Denne lov må ændres, så bilen – eller rettere computeren – udpeges som chauffør, og det trafikale ansvar overdrages til det selskab, der fremstiller og vedligeholder bilen.

Hvis du troede, at det ligger langt ude i fremtiden, så skal du bare vide, at trafikministerierne i alle de skandinaviske lande allerede arbejder på lovforslag, der vil gøre førerløs kørsel muligt. Man regner nemlig med, at førerløs biltrafik vil være 90 procent mere sikkert, hvilket kan spare samfundet for mange milliarder årligt i trafikulykker. Så kører det!

Tesla er langsomt, men sikkert begyndt at rulle dele af den nye Autopilot-version, der skal gøre bilerne selvkørende, ud. Det gælder automatisk parkering, tilkaldelse fra parkeret tilstand og mere avanceret autostyring, hvor køretøjet i endnu højere grad kontrollerer rattet, også der, hvor vejafmærkningen er dårlig. Indtil videre gælder det kun ved hastigheder under 60 km/t.

Barberet testeksemplar

Undertegnede fik lov til at låne en Tesla Model X i en uge. Det nye autopilotsystem var ikke aktiveret. Og da det nye system kræver helt nyt udstyr og ny software, var det lidt trist at konstatere, at bilen heller ikke havde det gamle system. Det betyder, at den bil, jeg fik til test, fuldstændig manglede automatiske køreegenskaber – ikke engang adaptiv fartkontrol, som ellers er standard i mange mellemklassebiler i dag.

Denne anmeldelse af Model X er derfor af bilen som en teknisk gadget, men uden det allersejeste. Den gode nyhed er, at også demoeksemplaret i fremtiden vil få autonome køreegenskaber med en software-opdatering.

Falkevingedøre

Trods de manuelle køreegenskaber er den stadig så sej, at den trigger købelysten. Tag bare falkevingedørene, som eksteriørmæssigt er det sejeste ved hele bilen. Dørene åbnes med et klik, hvorpå de løfter sig elegant. De er omgivet af sensorer, så hvis de registrerer en forhindring, såsom et lavt loft eller en stolpe tæt på, nægter de at åbne helt. Bilen vil med andre ord aldrig banke dørene ind i noget – heller ikke mennesker.

Det kan give nogle små irritationsmomenter. I det fælles garageanlæg, som jeg bruger til daglig, oplevede jeg, at dørene ikke altid gik helt op, selv om der var fri passage. Ved et opkald til Tesla fik jeg at vide, at systemet husker en forhindring til næste gang og ikke tager nogen chancer, men forhindrer dørene i at åbne helt.

Den stoler med andre ord ikke helt på sine egne sensorer. For fuld åbning må man overstyre det manuelt, og bilen husker til næste gang, at den kan åbne dørene helt, medmindre sensorerne på ny opdager, at noget er i vejen. Fint nok.

Frontdørene åbnes på normal vis, men også de stopper, hvis der er noget i vejen. Tryk på bremsepedalen for at indikere, at du er klar til at køre, og dørene smækker i af sig selv.

En forvokset Model S

Bilen ligner en højere udgave af Model S. Grunden til, at den ikke er lavet som en BMW X7 eller Lexus RX 450, er aerodynamik. Model X har nemlig en luftmodstand, der er blandt de laveste for SUV’er. Den er opgivet til 0,24 – omkring det samme som Model S og lavere end Nissan Leaf! Det er nødvendigt for at få så lang rækkevide som muligt og desuden den hurtigst mulige acceleration.

P-versionen af Model X går fra 0 til 100 km/t på 3,1 sekunder. Den, jeg fik til test, var standardversionen 90D, som bruger 5 sekunder på samme acceleration. Det er stadig brutalt!

Rækkevidde

Rækkevidden for 90D er opgivet til 489 km efter europæisk NEDC-standard. Jeg testede den i vintervejr og har i praksis – med blandet by- og langturskørsel – fået ca. 350 km’s rækkevidde. For en bil på 2,5 tons må det alligevel siges at være klart godkendt.

Plotter man en tur ind i GPS’en (Google Maps), vil systemet automatisk lede efter Superchargers på ruten. Det er Teslas ladesystem, som er placeret på strategiske steder rundt omkring, og som i praksis betyder, at man kan køre fra Nordnorge til den dansk-tyske grænse uden at løbe tør for strøm.

Det fungerer fint. På en tur til den svenske grænse fik vi at vide, at vi på hjemturen ville nå en Supercharger med 2 procent tilbage på batteriet. Undervejs fik vi besked om at holde os under 110 km/t for at nå målet, og det blev sænket til 100 km/t efter noget tid. Lidt pinligt at ligge under 100 km/t i en 110 km/t zone med en Model X, men vi nåede i det mindste sikkert frem til ladestationen.

På Superchargeren stod flere Tesla’er til opladning, og vi fik mange anerkendende blikke fra Model S-ejere, som vi gættede på var lidt misundelige og åbenbart mente, at vi havde valgt den rigtige bil.

Supercharging er i øvrigt gratis i al tid fremover for køretøjer, der er leveret før 1. april 2017, mens biler efter dette kan oplades med 400 kWh årligt (ca. 1.600 km), før de skal betale en afgift for hver opladning, som Tesla siger bliver lavere end at fylde en tilsvarende tank benzin.

En computer på hjul

Når man sidder i Model X, er det virkelig som en computer på hjul. Instrumentbrættet er dejlig futuristisk, ikke mindst takket være den gigantiske touch-skærm på højkant, der styrer alt det tekniske ved bilen.

Den ligner den, vi husker fra Model S, og her kan du åbne døre, hæve eller sænke bilen i forhold til det terræn, du kører i, du kan vælge modstand på rattet, og om bilen skal regenerere batteriet meget eller lidt, når du slipper speederen (meget betyder kraftigere nedbremsning og mere rykvis kørsel). Her styrer du også bagsæderne (gælder ikke femsæders udgaven, hvor de sidder fast), og du kan gemme køreruter og se dit forbrug på dem, så du gradvist kan lære at køre mere økonomisk.

Man kan let komme til at sidde og trykke løs på skærmen, fordi der er så meget sejt at stille på. Men så længe det stadig er dig, der er chaufføren, gælder det om at holde øjnene på vejen!

På instrumentbrættet kan du se, hvordan både du og bilerne foran dig ligger i vejbanen. Bilen holder hele tiden styr på trafikken i umiddelbar nærhed og advarer dig, hvis nogen kommer for tæt på. Det er ikke så exceptionelt, men i autonom tilstand vil bilen kunne overtage helt og være langt bedre i stand til at opdage faretruende situationer end dig. Nærmest før de er ved at ske!

Med en mobil-app kan du åbne og låse bilen fra den anden side af kloden, indstille den til at varme kabinen op på udvalgte tidspunkter af døgnet og starte og stoppe opladning.

En stor 17 tommers touch-skærm er central for betjeningen af Model X. Foto: Tesla

Lydkvalitet på stereoanlægget

Model X er selvfølgelig udstyret med et stereoanlæg, og vores testeksemplar havde et lydsystem fra Dolby – som er ekstraudstyr. Dolby Surround-funktionen giver en surround-følelse på en anden måde end stereofunktion. Det virker bedre på noget musik end andet, så jeg valgte for det meste almindelig stereo.

Lyden er vældig god, og især når man står stille eller bevæger sig langsomt i tung trafik, er støjgulvet dejlig lavt. Det betyder, at musikken lyder godt og opløst, og man har ikke behov for at spille højt. Høj hastighed er en anden sag, da kabinen kunne være bedre isoleret mod vejstøj. Her er en del andre luksusbiler bedre end Tesla.

Model X er udstyret med både DAB+ og internetradio. Det er Tesla, der betaler for dens 4G mobilforbindelse, og det gælder også, hvis du streamer musik fra Spotify. Som er indbygget.

Køreegenskaber

Som en gadget på fire hjul er Tesla Model X et mesterværk. “Must have”-faktoren er skyhøj, for det er noget af det fedeste, jeg har prøvet. Hvad køreegenskaber angår, er de også luksusklassen værdig. Bilen virker meget stabil, der er ingen slinger i valsen, og alt er gennemtænkt. Og sikke en acceleration!

Da vi i sin tid testede Model S, var det med baghjulstræk, og den vrikkede fælt med rumpen i vinterføre. Selv med ESP. Model X er en firehjulstrækker, som ligger på vejen på en helt anden måde. Nogle vil måske sige, at den er lidt stiv, men det skal den næsten være for at håndtere de enorme kræfter, den belaster akslerne med.

Men hvor god bilen end er at køre, vil man nok få væsentlig mere luksusfølelse af at køre en tilsvarende SUV fra BMW, Lexus eller Land Rover. Tager man Teslas tilskud med i regnestykket, kan Model X derfor virke kraftigt overpriset som udgangspunkt. Men Model X er afgjort god nok, og hvad “coolness” angår, er der måske ingen, der kan slå den.

Her er der masser af plads til passagerer eller varer. Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusion

Den batteridrevne Tesla Model X har brutale mængder af kræfter og en meget generøs rækkevidde, og med firehjulstræk har den meget acceptable køreegenskaber, også om vinteren.

Det er en teknologisk gadget af de sjældne, hvilket er grunden til, at vi har valgt at teste den i Lyd & Billede, selv om vi ikke er et bilmagasin. App-styring er sejt, og der er masser af funktioner, man kan lege med via den enorme touch-skærm. Lydsystemet er i topklasse i forhold til andre præinstallerede bilstereoer.

Du ender et godt stykke over en million, hvis du vil have Model X med lidt ekstraudstyr. Til denne pris findes der meget andet godt. Range Rover, Lexus og BMW har alle SUV’er i samme prisklasse, som kan give Tesla’en kamp til stregen, hvad køreegenskaber angår.

Men kun Tesla er Tesla, og Model X er noget af de fedeste, der ruller rundt i trafikken lige nu. Er den så pengene værd? Nok kun i Norge, hvor den for alvor er konkurrencedygtig pga. kraftige statstilskud til elbiler.

Med tiden vil Tesla rulle de fuldstændig førerløse egenskaber ud. Forhåbentlig uden at forvandle din bil til Stephen Kings “Christine”. Du ved, den smukke Plymouth Fury ’58, der går på en førerløs killing-spree …

Fakta

Motor: 2 styk, 518-762 hk (386-568 kW)
Tophastighed: 210-250 km/t
Acceleration 0-100 km/t: 6,2-3,1 s.
Rækkevidde: 417-565 km NEDC
Mål: 504 x 227 x 168 cm
Egenvægt: 2.504 kg
Smarte funktioner: 17” kapacitiv touch-skærm, Bluetooth, 4G LTE, 2 x USB, app-styring, autonom kørsel (fremtidig software-opdatering)
Lyd: Ultra High Fidelity-system med 12 højttalere (med neodymmagneter og 8”
subwoofer), AM/FM/DAB+ og internetradio, understøtter musikformaterne MP3, AAC og MP4
Pris: Fra 1.245.390 kroner
Web: tesla.com

Producent:
Tesla
Pris:
1245.390,-
Importør:
annonce
annonce
annonce
annonce