annonce
annonce
annonce

Test af Nextbase In-Car Cam 312GW

Trumfkort ved ulykker

Med et bilkamera er det let at bevise, hvem der var skyld i en kollision.

Lyd & Billede mener

  • Meget nemt i brug. God videokvalitet om dagen. Afspilning med kort på computeren.

  • Middelmådig smartphone-app. Langsom overførsel via Wi-Fi. Middelmådig videokvalitet i mørke.

annonce

Bilkameraer, også kaldet dash cams, har været populære i udlandet i mange år. Hovedsagelig for at kunne bruges som bevis i tilfælde af ulykker eller andre forsikringsspørgsmål. Mange forsikringsselskaber giver endda rabat på præmien, hvis man bruger et godkendt kamera. Det er derfor ikke usandsynligt, at salget af bilkameraer også vil tage fart i Skandinavien.

Lovgivningen her er lidt forskellig. I Danmark er bilkameraer lovlige, hvis man filmer på offentlig vej, og enkeltpersoner ikke optræder på en måde, så de er det primære objekt i billedet, hvis man offentliggør filmen.

I udlandet er der mange kendte mærker at vælge imellem, f.eks. ASUS, Garmin, HP, Philips og Mio. Men også en række mere obskure mærker, som indtil videre ser ud til at være dem, der har fundet vej hertil. Vi har dog opsporet et rimelig velkendt mærke, nemlig Nextbase. For nogle år siden vi testede et par af deres dvd-afspillere til bagsædet, før denne produktkategori blev overtaget af tablets.

Installation
Installationen er relativt ligetil. Man sætter holderen fast på et passende sted omkring bakspejlet, hvor den ikke blokerer førerens udsyn. Men stadig inden for det område, som vinduesviskerne holder rent. En sugekop og en spændearm gør, at den sidder godt fast, men stadig er let at flytte, hvis man vil. Holderen har et smart klikfæste med strømforsyning, som gør det let at fjerne kameraet, når man parkerer.

(Foto: Producent)

I fæstet tilslutter man strømkablet, der er dejlig langt. Nok til at trække ledningen hele vejen langs forruden og ned til cigarettænderen. Desværre er ledningen fastmonteret i stikket, hvilket betyder, at sidstnævnte ikke kan bruges med andre enheder, der kræver strøm. Hvis man f.eks. vil have en GPS kørende samtidig, må man altså selv skaffe et langt USB-kabel og en oplader med to udtag til formålet.

Betjening
Til hverdag kræver 312GW minimal indsats. Når man starter tændingen, tændes kameraet relativt hurtigt og begynder automatisk at optage. Et par sekunder efter at man har slukket for tændingen, slukkes kameraet af sig selv. Alle film gemmes på et microSD-kort, som man skal købe og sætte i, og sådan fortsætter det, til kortet er fuldt. Så begynder kameraet simpelthen bare at overskrive de ældste film. Med andre ord er det ikke meget, man behøver at gøre.

Langs kanterne sidder syv knapper til at betjene kameraet med. Bl.a. til at ændre billedformat, tænde eller slukke skærm og mikrofon samt det trådløse netværk. Man kan også manuelt skrivebeskytte en optagelse, som man gerne vil gemme.

I indstillingerne kan man vælge tidszone, justere den tid, der kommer via GPS-signalet, ændre video-opløsningen, hvilke oplysninger man vil have stemplet på videoen, sprog, og om man vil bruge mph eller km/t.

(Foto: Producent)

Ved en ulykke reagerer G-sensoren og laver en film, der begynder umiddelbart før hændelsen og varer til et par minutter efter. Denne film bliver automatisk skrivebeskyttet, så man ikke kommer til at slette den.

Ifølge brugsvejledningen kan man også tage kameraet af og bruge det som stillbilledkamera til at dokumentere skader. Problemet er bare, at der kun er nogle minutters batteritid, hvilket gør funktionen mere eller mindre ubrugelig. Her er mobilen nok bedre.

Afspilning
Mobilen kan også sluttes til kameraets eget Wi-Fi-netværk. Via en app kan man så koble sig på kameraet og se, hvad der filmes, live. Man kan også overføre film til telefonen. Det kan dog ikke anbefales. Selv en filmstump på bare to minutter tager flere minutter at hente. Når den så er der, kan man ikke gøre andet med den end at afspille den på skærmen. Og glem alt om at uploade den til skyen som backup.

Så er det bedre at behandle filmene på computeren. Tilsluttet med USB-kabel dukker kameraet op som et USB-drev, og så er det bare at trække dem over til harddisken. Herfra er det let at klippe en film, dele den eller gemme den i skyen. Den medfølgende videoafspiller er faktisk også ret smart. Den viser på et kort, hvor man kører, samtidig med at filmen afspilles – komplet med speedometer og kompas.

Videokvalitet
I dagslys er kvaliteten god nok til det vigtigste ved denne type kameraer, nemlig at man kan læse andre bilers nummerplader. Havde det været et almindeligt videokamera, så ville vi nok have klaget over detaljeskarpheden, at videoerne er lidt hakkende, og at det dynamiske omfang ikke er specielt stort.

På computeren kan man se på kortet, præcis hvor videoen er optaget, og hvor hurtigt man kørte.

I mørke gør kameraet et udmærket stykke arbejde med at lyse videoen op, så man kan se, hvad der sker. Men det er væsentlig sværere at se nummerplader, der ikke er meget tæt på.

Konklusion
Nextbase 312GW dokumenter helt enkelt, hvad der sker under bilturen, uden at man behøver at tænke nærmere over det. Betjeningen er simpel, og det er praktisk, at positionen gemmes sammen med videoen, hvis man senere skal bruge den som bevis. Nextbase kunne dog godt have gjort mere ud af smartphone-app’en.

Alligevel virker 312GW som et godt kompromis med bedre videokvalitet og flere funktioner end budgetmodellerne, samtidig med at prisen er ikke voldsomt høj.

Fakta

  • Video-opløsning: 1080p
  • Objektiv: 140° vidvinkel
  • Skærm: 2,7"
  • Funktioner: Wi-Fi, GPS, G-sensor
  • Lagring: microSD-kort 32 GB
Producent:
Pris:
1.500,-
annonce
annonce
annonce
annonce