annonce
annonce
annonce

Livsstils-tv

Tv-kunst fra Samsung

Et fjernsyn til at se på, når vi ikke ser fjernsyn.

annonce

Når vi får pressemeddelelser om nye fjernsyn, er det oftest, hvis ikke altid, med forsikringen om, at dette års produkt er et smukt møbel, der bliver en central del af indretningen i stuen.

Hvad vi får, er imidlertid altid et stort, sort glasrektangel, der dækker en stor del af væggen eller optager det meste af pladsen oven på skænken. Og elegancen handler sædvanligvis om, at det igen er lykkedes at skære nogle millimeter af tykkelsen på rammen omkring skærmen. Så vi dermed får endnu mere sort glas at kigge på i stuen.

Derfor var det med en god portion skepsis, at vi modtog invitationen til at deltage i Samsungs verdenslancering af et tv, der angiveligt skulle ændre den måde, vi opfatter tv på.

Teknologijournalister, livsstilsreportere og modebloggere fra fløjet ind fra hele verden. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Livsstil på Louvre
For at sætte trumf på havde Samsung lejet underetagen under kunstmuseet Louvre i Paris og inviteret hundreder af teknologijournalister fra hele verden. Men også horder af livsstilsreportere og modebloggere var fløjet ind til lejligheden, for nyheden handlede om livsstil.

Det, som Samsung løftede sløret for, var et tv, kaldet The Frame (”Rammen”). Og det er netop rammen, der er forskellen på dette tv og alle de andre.

I stedet for at file mere af kanten på tv’et er Samsung gået den modsatte vej, og har forsynet The Frame med en solid billedramme af ægte træ. Det skal få fjernsynet til at passe med den kunst, som sandsynligvis allerede hænger på væggen. Rammen fås i valnøddetræ, eg og hvid, og flere farver skulle være på vej. Det samme gælder en gør-det-selv-version, som man selv kan udsmykke i de farver og designs, man måtte ønske.

The Frame er formgivet af industridesigneren Yves Béhar. Foto: Samsung

 

Vægpladsen er kostbar
I moderne storbyhjem er pladsen kostbar, og kun de ting, som virkelig er vigtige for vores livsstil, får lov at komme med. Det virker underligt at have en genstand, som det meste af tiden bare er en sort flade, der optager plads,” siger den berømte schweiziske designer Yves Béhar, der har stået for designet af The Frame. Han henviser til, at de fleste ser fjernsyn tre-fire timer om dagen, imens tv’et er slukket de andre 20 timer i døgnet. Løsningen er ifølge Béhar at bruge tv’et som kunstværk resten af tiden. Man kan altså sige, at Samsung har lavet et tv, som vi kan kigge på i al den tid, hvor vi ikke ser fjernsyn.

The Frame leveres med et udvalg af billeder inden for grafik, landskab, arkitektur, dyreliv og action. I alt mere end 100 billeder, der frit kan bruges. Billederne kan enten vises permanent eller skifte automatisk som lysbilledshow. Man kan selvfølgelig også få sine egne fotos op på skærmen.

Der er 12 fjernsyn på denne væg…
Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Gemmeleg

Der er 12 fjernsyn her på væggen. Kan I finde dem?

I det til lejligheden indrettede demoområde var en væg fyldt op med grafik og malerier i rammer. Nogle få afslørede tydeligt sig selv som fjernsyn, da de viste lysstærke, levende videobilleder. Men resten var mindre åbenlyse, og i sidste ende måtte udelukkelsesmetoden bruges. Små, kvadratiske billedrammer kunne af gode grunde ikke være fjernsyn, og andre kunne udelukkes, fordi at billedrammen var for tynd. Men hvad angår selve billedfladen, var illusionen næsten perfekt. Og man skulle tæt på for at afsløre, at der var tale om en skærm.

The Frame ligner et grafisk tryk i en billedramme. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Man skal helt tæt på for at afsløre, at der er tale om en skærm. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Et tv, der ligner et maleri på væggen, er ikke uset i verdenstorien. Man har længe kunnet købe ”usynlige” tv med forgyldte malerirammer i forretninger med såkaldte stilmøbler – altså nye møbler i gammeldags stil. Og LG lancerede allerede i 2013 et 55” OLED-tv med træramme, beregnet til at hænge på væggen.

Når Samsung alligevel hævder at være de første til at lave et billeramme-fjernsyn, hænger det sammen med, at teknologien først nu er på plads til at gøre det overbevisende.

 

Avancerede sensorer
Ifølge Yves Béhar er nøglen til billerammefjernsynet de indbyggede sensorer. I ”Art mode” reduceres lysstyrken på skærmen kraftigt, så billedet ikke virker selvlysende. Hvor meget lyset reduceres, afhænger af omgivelserne, og reguleres af en lyssensor. I stærk belysning skrues der op, så billedet kan følge med kunsten på væggene, der også fremstår klarere på grund af reflekteret lys.

Den anden sensor er en rumføler, der registrerer bevægelser. Er der ingen i rummet, slukkes skærmen for at spare strøm.

 

Spotify for kunst
The Frame leveres med godt 100 billeder, men det er kun begyndelsen ifølge Nathan Sheffield, der er chef for Samsungs New Business og Smart TV-division:
Vi mener, at The Frame kan blive en platform for kunst i hjemmet. Noget kan hentes gratis, imens andet vil være betalt indhold.

Nathan Sheffield forestiller sig både engangskøb af værker og en abonnementsbaseret service.

Altså en slags Spotify for kunst?

Ja, det kan man godt sige!

Samsung vil i øvrigt gøre mediesiden af The Frame til en åben standard, hvor kunstnere og fotografer kan stille deres værker til rådighed.

Der blev talt meget om lifestyle og meget lidt om hårde specs ved præsentationen af The Frame. Således kan vi hverken fortælle om lysstyken i nits eller opløsningen (som vi dog antager er 4K). Vi ved dog, at det kommer i to størrelser på henholdsvis 55” og 65”, og at Samsung overvejer senere at opgradere panelteknologien til QLED.

The Frame kan købes fra juni i Elgiganten, samt i udvalgte møbel- og designbutikker. Prisen er ikke offentliggjort endnu.

Samsung havde valgt Paris som rammen om sin lancering af årets QLED-tv. Foto: Samsung

 

QLED
Sammen med The Frame viste Samsung også sine nye QLED tv-modeller, som vi allerede fik præsenteret på  CES-showet i januar, men som nu kan købes i butikkerne.

 

Kælderen under kunstmuseet Louvre var indrettet til lejligeheden. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

annonce
annonce
annonce
annonce
Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt. .