Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Orange is the new blue: Hollywoods skrigende billeder

I Hollywood er der især ét trick, der bruges irriterende meget for at få knald på billederne. Når du har læst dette, vil du se det overalt.

Skrevet af / 19/09/2014 - 14:46
Orange is the new blue: Hollywoods skrigende billeder

Det er kontrastfarverne orange og blå, jeg taler om. De er overalt, og ingen steder mere end i Hollywood. Især filmplakater gør overdrevet brug af orange og blå, men i mange tilfælde også selve filmen. Jo mere spektakulær den forsøger at være, jo mere bruges de to farver.

Det lader til, at orange og blå går igen på næsten alle filmplakater. Som her
Det lader til, at orange og blå går igen på næsten alle filmplakater. Som her
Og her.
Og her.
Og her.
Og her.

Kontrastfarver
Det er der en meget simpel grund til: Hver farve har en komplementær kontrastfarve, et modstykke. Hvis disse to farver sættes op mod hinanden, vil de virke kraftigere end i kombination med andre farver. Og fordi der normalt er mennesker i film, dukker hudfarver tit og ofte op. Hudtoner spænder fra bleg lyserød til mørk brun, men har alle det tilfælles, at de indeholder forskellige grader af orange. Det er derfor kun naturligt, at farven går igen i de allerfleste film.

Hvis man kigger på et farvehjul, vil man se, at modfarven til orange er blå. Derfor afbilder filmplakater ofte mennesker mod en blå baggrund for at få mere kontrast og smæld i billedet.

Fargepalett
Komplementærfarven til orange er blå.

Modsætninger
De to kontrastfarver vækker i højere grad følelser hos beskueren end andre modstående farver. I modsætning til andre par af komplementærfarver associeres den fyrige orange og den kolde blå nemlig med modsatte koncepter. Ild og is, land og hav, dag og nat, solen og jordkloden. Næstekærlighed mod kynisk ligegyldighed.

arner Bros. er ikke mere originale, end at de drukner deres logo i orange og blå.
arner Bros. er ikke mere originale, end at de drukner deres logo i orange og blå.

Goethe
Ideen om kontrastfarver – og dermed orange mod blå – har eksisteret siden Goethes farveteori fra 1810. Den tyske forfatter satte kontrastfarver på kortet én gang for alle, da han demonstrerede, at når man retter farvet lys mod et objekt, vil den skygge, der kastes, fortolkes af hjernen som lysets kontrastfarve – selv om skyggen egentlig er grå.

Forfatteren Johann Wolfgang von Goethe opdagede, at når det orange lys fra solopgangen rammer en genstand, skaber hjernen en illusion af, at den skygge, der kastes på jorden, er blålig, mens den i virkeligheden er grå.
Forfatteren Johann Wolfgang von Goethe opdagede, at når det orange lys fra solopgangen rammer en genstand, skaber hjernen en illusion af, at den skygge, der kastes på jorden, er blålig, mens den i virkeligheden er grå.

Overdrev
Problemet er, at filmselskaberne ikke har hørt om mådehold. De to stimulerende kontrastfarver er på det seneste øget i intensitet fra Hollywoods side, næsten i latterligt høj grad. Ved at overdrive orange og blå på film udkonkurreres andre farver, og man sidder tilbage med et hav af orange og blå.

Det gælder især eventyr- og actionfilm, hvor farverne er ekstremt oversatureret, og det synes også at være mere og mere almindeligt at trække hudtoner i retning af orange i post production, for at ansigter skal stå endnu tydeligere mod en knaldblå baggrund som himmel eller hav.

Et godt eksempel er filmen Battleship fra 2012, hvor det tydeligvis ikke er nok med alle de mange flammer og eksplosioner på blå baggrund. Skuespillerne Rihanna, Taylor Kitsch og Tadanobu Asano er af etnisk oprindelse henholdsvis barbadisk, hvid og japansk, men i denne film ser de alle sammen ud til at have fået gulsot!

 I filmen Battleship ser hele besætningen ud til at have fået for meget betakaroten.
I filmen Battleship ser hele besætningen ud til at have fået for meget betakaroten.

Eventyrfilmen Oz: The Great and Powerful er endnu et eksempel på ekstrem farvemætning, hvor lyset altid er som en solopgang eller -nedgang, og hvor orange står mod blå i næsten hver eneste scene.

 “Undskyld, hvordan indstiller jeg hvidbalancen?”
“Undskyld, hvordan indstiller jeg hvidbalancen?”

Trættende
Jovist ser det spektakulært ud – det er jo derfor, de gør det. Og nogle gange er der ingen vej udenom. Det havde f.eks. næppe været muligt at lave en film som den norske Kon-Tiki i andre farver. Held og lykke med at skildre solbrændte mænd i bar overkrop på en tømmerflåde af lysebrunt balsatræ midt ude på Stillehavet – uden at bruge de to farver!

Skaberne af Kon-Tiki kan glæde sig over, at denne film umuligt kunne være lavet med andre farver.
Skaberne af Kon-Tiki kan glæde sig over, at denne film umuligt kunne være lavet med andre farver.

Problemet er, at det sker igen og igen, film efter film. De to kontrastfarver dominerer alt for meget, og billederne mangler nuancer. Hvor er resten af farvepaletten? Den dominerende duo gør, at næsten alle Hollywood-film ser ens ud. I dag er det næsten kun smalle indie-film, der ikke plastrer lærredet til med blå og orange.

Filmenes “lydniveaukrig”
Det er ligesom lydniveaukrigen for musik, hvor alting lyder lige højt. Når man gør det samme med farver, får man samme slags effekt – ligesom når man forsøger at læse en roman, hvor ALLE SÆTNINGER ER SKREVET MED STORE BOGSTAVER. Det bliver bare for meget.

Men i modsætning til lydniveaukrigen, hvor der tages skridt for at få det dynamiske omfang tilbage, lader det ikke til, at Hollywood har nogen planer om at nedtone farverne. Så forbered dig på en verden i orange og blå. Orange is the new blue!

 Det er ikke kun på film, kontrastfarverne orange og blå går igen. Til venstre ses førsteudgaven af X-Men nr. 109 fra 1978, til højre den nye udgave. Langt mere smæld og dybde, men farvepaletten er mere udvisket.
Det er ikke kun på film, kontrastfarverne orange og blå går igen. Til venstre ses førsteudgaven af X-Men nr. 109 fra 1978, til højre den nye udgave. Langt mere smæld og dybde, men farvepaletten er mere udvisket.
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hysterisk ny trailer!

Stadig fuld-MAX?

Sådan fungerer Foley og ADR til filmlyd

God knows who did it ...

Prisvindende kærlighedsdrama

Max med norske MILF'er!

Bandekrigen fortsætter

Vil tilbage i sadlen!

Højreekstrem valgmanipulering!

Se Robert Downey Jr. i ny spionserie!

Premiere i dag!

Yellowstone lever videre!

0
Lyd & Billede
Scroll to Top