annonce
annonce
annonce

Besøg hos Gibson Innovation Lab i Belgien

Lyd-tænketanken

Vi har besøgt Gibsons lydlaboratorium i Belgien. Her arbejder et lille hold af lydeksperter på at udvikle Philips’ mange lydprodukter.

annonce

Navnet Philips er et, som alle med mere end bare et par års interesse for hi-fi har et forhold til. Philips var i sin tid en af de største elektronikproducenter i verden, og styret fra hovedkvarteret i Holland stod Philips bag en mangfoldighed af hi-fi-produkter.

Meget har ændret sig siden dengang. Philips har gennem de senere år valgt at koncentrere sig om færre områder og solgte således deres lydafdeling til Gibson-koncernen (ja, dem med guitarerne) i 2014. De hovedtelefoner og højttalere, der står Philips på, udvikles dog fortsat det samme sted som tidligere, nemlig i Leuven i Belgien, hvor Gibson har deres lydlaboratorium liggende.

Vi har som et af meget få medier fået lov til at kigge indenfor i laboratoriet og snakke med udviklingsfolkene. Det kom især til at handle om bærbar surround, højttalere og det smarte hjem.

I denne stærkt anonyme forstadsbygning i den belgiske by Leuven bliver lydudstyr til Philips-mærket til. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Lille gruppe – med venner i Hongkong
Det første, der overrasker, er at udviklingsafdelingen kun består af godt en halv snes personer. Det gør det til gengæld let at samarbejde på tværs af faggrænser. Og udviklingslaboratoriet i Leuven skal ikke lave det hele selv. De har en designafdeling i ryggen til at hjælpe med at gøre ideerne til producérbar virkelighed, når designstregerne er slået, og komponenterne er udvalgt. Den sidder i Science Park i Hongkong. Selve produktionen sker i Shenzhen i Kina.

Lydingeniør Ahmad Al Zubaidi forklarer om udviklingen af Philips-hovedtelefonerne. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Surround når du vil det
Et godt surround-anlæg gør filmoplevelsen i hjemmebiografen meget større. Men det gør også opsætningen tilsvarende mere kompliceret, når to højttalere bliver til fem eller flere, og der skal trækkes kabler rundt i alle hjørner af stuen. Svaret på det spørgsmål er ifølge systemarkitekst Stefan Hendricx fra hjemmebiogruppen “Surround on Demand”. Altså højttalere, der med et snuptag kan forvandles til et trådløst surround-system. Vi har set systemet i flere udgaver, f.eks. i form af Fidelio B5 soundbaren.

Stefan Hendricx fremviser de første udgaver af det, der blev til “Surround on Demand”. De 3D-printede kabinetter kan skilles ad, så højttalerne kan dockes og oplades. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Vejen fra idé til færdig højttaler er dog lang. Stefan Hendricx gav et interessant indblik i processen, der tog flere år. Fra begyndelsen var det tanken, at højttalerne skulle have bestået af fire ens bokse, der kunne byttes om, så det ene sæt kunne fungere som stereosæt – og samtidig oplades – samtidig med at det andet sæt spillede som trådløse, batteridrevne baghøjttalere.

 

Lyddød legeplads
I kælderetagen, adskilt fra kontorer og demorum, ligger akustiklaboratoriet, hvor prototyper på højttalere laves. Det to etager høje rum er en blanding af træværksted og testrum. Rundt omkring på reoler finder man et virvar af modeller, elektronisk udstyr og løse højttaler-enheder. En 3D-printer på størrelse med et køleskab bruges til at fremstille plastmodeller af kabinetter. En stor metalkasse fylder halvdelen af rummet. Akustikingeniør Benoit Burette åbner begejstret den bankbokstykke metaldør og træder ind.

Det lyddøde rum kan bruges til at afprøve akustiske teorier i deres rene form. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Teori er godt, men herinde kan vi eksperimentere med akustikken i praksis,” siger han. Man kan f.eks. høre, hvordan det påvirker lyden fra en højttaler, når den anbringes i nærheden af eller på et bord. Effekten er den samme i et normalt rum, men i det lyddøde rum kan man tydeligere høre den, da al refleksion fra vægge, gulv og loft er elimineret. Det lyddøde rum kan bruges til målinger ned til 80 Hz (et fuldspektrum lyddødt rum skal være meget stort).

Benoit Burette fremviser også de to prototyper på den runde Soundsphere-højttaler. Den første i et kantet kabinet til at demonstrere de akustiske ideer. Nummer to, der er bygget af CNC-fræsede MDF-plader, har nogenlunde samme form som den endelige udgave.

Fra en primitiv kasse i MDF-plade over en prototype i udfræset MDF-plade til den færdige højttaler. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

Smart forsøgshjem
Det smarte hjem er så småt på vej til at blive virkelighed. I lydlaboratoriet i Leuven laver man forsøg med “intelligent” lydelektronik, der selv finder ud af, hvad du vil lytte til – og hvornår.

En demo-opstilling af et helt hjem (artikelbilledet) er proppet med sensorer, der gør det muligt for lyden at følge brugeren rundt i huset. Når man kommer ind ad døren, tændes lyset, og musikken går i gang. Bevæger man sig ud i køkkenet eller sætter sig i spisekrogen, flytter yndlingsradioprogrammet med – hjulpet af bevægelsessensorer. Og afslører tryksensoren, at man har sat sig til rette i sofaen, tændes fjernsynet, lyses dæmpes, og et udvalg af film kommer frem på skærmen. Indtil underholdningen afbrydes af et ring på dørklokken, der bringer billedet fra dørkameraet frem.

I det lille elektronikværksted kan forsøgsopstillinger loddes sammen. Foto: John Alex Hvidlykke, L&B

 

annonce
annonce
annonce
annonce