annonce
annonce
annonce

Håndlavet lidenskab

Besøg hos Audiovector

“Just listen” er Audiovectors slogan. Og under et besøg i deres hovedkvarter i København kunne ordene ikke være mere passende.

annonce

Vi har testet mange højttalere fra danske Audiovector i årenes løb, og jeg kan ikke huske nogensinde at være blevet skuffet af én eneste model. Men jeg har aldrig haft æren af at besøge dem, så efter 16 år i Lyd & Billedes tjeneste var det på tide at tage en tur til København.

Da chefingeniør Ole Klifoth grundlagde Audiovector i 1979, var jeg kun et år gammel. Historien startede som så mange andre: Han havde en bestemt idé om, hvordan drømmehøjttaleren skulle lyde, men den fandtes ikke, så han gik i gang med at lave den selv. Resultatet blev Trapez, en trapezformet højttaler, der fik fremragende anmeldelser i hi-fi-pressen rundt om i verden. Derefter er udviklingen gået slag i slag, men målet har altid været det samme: At sætte musikken fri.

Det betyder højttalere med mindst mulig forvrængning og mest mulig dynamik, fra basregisteret op til de luftigste overtoner. Lyder det som noget, du har hørt før? Sikkert. Men der er forskel på at prædike det og så rent faktisk udføre det. Og Ole Klifoth ved, at for at slutresultatet kan blive så dynamisk som muligt, må man have en optimal afstemning mellem høj følsomhed – som trækker mest muligt ud af forstærkeren – og den bedst mulige kontrol, også på de højlydte transienter. De to ting kan nemlig hurtigt blive en selvmodsigelse.

“F.eks. vil en kraftig magnet have jernhård kontrol over membranen, mens en mindre magnet vil have en højere effektivitet, men et slapt greb. Det vigtigste er at have en kombination af jernhård kontrol og høj effektivitet,” fortæller Ole.

Det gælder med andre ord om at finde den optimale balance.

“På de dyrere højttalere bruger vi desuden svingspoler af titanium i stedet for aluminium. Så omgås induktansen i højttaler-enheden, så den kan køre frit gennem magnetsystemet. De billigere og mere almindelige aluminiumspoler er magnetiske og vil blive standset på vejen. Det reducerer dynamikken.”

Her samles et par SR6 Avantgarde Arreté.

Ingen parallelle flader

Kabinetterne fra SR3-serien og opad har ingen parallelle flader indvendig. Det gør, at man undgår stående bølger, og det betyder også, at der kun er minimalt brug for indvendigt dæmpemateriale.

For meget dæmpemateriale betyder, at en stor del af dynamikken bliver absorberet i stedet for at komme ud af højttaleren. SR-kabinetterne har ingen parallelle flader, så der er stort set ikke noget behov for dæmpning. Det er til gavn for både dynamikken, mikrodynamikken og effektiviteten.

Det samme gælder tykke kabinetter. En kraftig frontplade vil bremse de lydbølger, der kommer indefra og ud, og de bliver tidsforskudt i forhold til den direkte lyd. Resultatet er det samme som med for meget dæmpning.

“Audiovectors frontplader er sammensat af flere lag materiale. En sandwichkonstruktion er altid stivere og mere lyddød – et perfekt fundament for højttaler-enhederne,” oplyser Ole.

Bas-enhederne produceres af Scan-Speak efter Audiovectors specifikationer.

Trofaste underleverandører

Audiovector laver ikke deres egne komponenter, men køber dem af underleverandører. Stort set alle leverandørerne er danske, og Audiovector har brugt mange af de samme de sidste 20 år og lidt til. Alt laves på specifikationer fra Audiovector. Højttaler-enhederne er f.eks. fra veteranen Scan-Speak.

“Vi bruger højttaler-enheder fra Scan-Speak, men ingen af dem er metervare. Alt er lavet efter vores specifikationer, og ingen andre må anvende dem i deres højttalere. Audiovector bruger kun de bedste af de bedste leverandører. F.eks. er alle specialfarver lakeret hos de samme, som lakerer Lamborghini og Porsche i Danmark.”

Når man ikke producerer sine egne komponenter, betyder det, at der ikke er brug for en stor fabrik. I princippet har man bare brug for et reservedelslager og et arbejdsområde, hvor højttalerne samles. Og dygtige medarbejdere, selvfølgelig.

Logistisk set kunne det blive et mareridt at sende varer frem og tilbage mellem Audiovector og underleverandørerne, hvis ikke komponenterne var af den allerbedste kvalitet og med en lav fejlmargin.

“Der er næsten aldrig fejl på noget. Vi oplever indimellem, at et kabinet kommer med en skramme fra pakningen. Hvis det er små ridser, kan de repareres og poleres her; ved større skader sender vi kabinettet tilbage og får et nyt. Det er ikke noget problem.”

Opgradering

Audiovectors højttalere skiller sig ud ved, at de samme kabinetter bruges op gennem en modelserie, fra grundmodel til topmodel. Kunden kan derfor, hvis det ønskes, nemt opgradere sine højttalere senere til en dyrere og bedre model.

“Vi mener, at en højttaler har en meget større værdi, når man ved, at man ikke er låst på et bestemt kvalitetsniveau, men kan opgradere til næste trin, når man vil. Der er mange, der aldrig benytter sig af det, men som stadig sætter stor pris på at have muligheden,” siger Ole.

En højttaler samles

Ole tager mig igennem SR3’s forskellige opgraderingstrin. Først samler han en Super, der er basismodellen.

“Her har vi denne dome-diskant og dette delefilter, som er det enkleste. Bas-enhederne holder høj kvalitet, men er altså de billigste, uden phaseplug i midten.”

Ole tager to stykker forskelligt dæmpemateriale frem.

“Det her er de to dæmpematerialer, vi har. Det ene bruger vi i Super og Signature. Kun to stykker i hver højttaler. Det ene lægger jeg på højre side i det øverste baskammer; det andet på venstre side i baskammeret nedenunder. Det er alt, hvad vi bruger af dæmpning, ud over nogle små dutter i mellemrummene mellem de to baskamre.”

Delefiltre så langt øjet rækker!

I har fire ventilationshuller i skillevæggen mellem de to baskamre?

“Ja. Hvis vi tætner det fuldstændig, får man en ret død lyd. Hvis der slet ikke er nogen skillevæg, får man øget forvrængning. Denne skillevæg med ventilation skaber et selvjusterende system, hvor de to bas-enheder spiller optimalt sammen,” forklarer Ole Klifoth.

Hvad er forskellen mellem en Super- og en Signature-diskant?

“Begge er dome-diskanter, men på Signature har vi dobbelt magnet for bedre kontrol og lavere forvrængning. Det interessante er, at når vi måler på de to diskanter, er resultatet helt ens, men man kan tydeligt høre, at Signature lyder bedre.”

Når Ole skal opgradere fra Super til Signature, skifter han diskanten ud, men også delefilteret.

“Signatures delefilter ligner meget, men vi har en ekstra kondensator her.”

I øvrigt har alle ledningsparrene i alle delefiltrene forskellig tykkelse på plus og minus.

“Vi bruger med vilje tykkere kabel til plus end til minus. Det er, for at kablerne ikke skal spejle hinanden elektrisk og give uønsket indbyrdes påvirkning. Forskellig tykkelse betyder forskellig bølgelængde på elektromagnetismen omkring dem, så de ikke påvirker hinanden,” hævder han.

Når man skal opgradere til Avantgarde, skiftes dome-diskanten ud med en bånddiskant.

Kabinetterne har minimal indvendig dæmpning.

“AMT-diskanten har en otte gange større membranoverflade end en dome og også kun 80 procent af dens egenvægt, hvilket gør den ideel til at gengive overtoner. Ulempen ved bånddiskanter er den vertikale spredning, som er meget snæver. Det fikser vi med nogle horisontale slidser, som spreder overtonerne optimalt på det vertikale plan.”

Avantgarde-modellen får også en ny bas/mellemtone.

“På SR3 Avantgarde har den øverste bas-enhed phaseplug. Denne enhed er af endnu bedre kvalitet end Super- og Signature-enhederne.”

Desuden er delefilteret mere avanceret, med mange flere komponenter.

“SR3 Avantgarde har et dyrere delefilter, men vi har arbejdet hårdt på, at det ikke skal reducere dynamikken.”

Endelig er der SR3 Avantgarde Arreté. Her skifter Ole også den nederste bas-enhed ud med en, der har phaseplug. Bånddiskanten erstattes af en med blank overflade i stedet for mat, men ellers er de ens.

“Kronen på værket er Arreté-modellens delefilter. Det ligner til forveksling det i SR3 Avantgarde, men her har vi fået delefilteret kryogenbehandlet, dvs. det er blevet frosset ned til minus 238 grader. Det gør noget ved de molekylære bindinger, så der bliver mindre modstand i komponenterne. Det kan lyde som hokuspokus, men jeg kan love dig for, at hvis vi ikke kunne høre forskel, så havde vi aldrig gjort det!”

Ole Klifoth i demorummet. Her med SR3 Avantgarde Arreté Active Discreet.

Lyttedemo

I demorummet fik vi en sammenligning mellem de forskellige højttalermodeller. Vi startede med QR3, gulvmodellen i den billigste serie, som vi for nylig testede med et flot resultat. Det er den eneste serie, der ikke kan opgraderes, og den er i øvrigt udtænkt af sønnen Mads Klifoth og ikke Ole selv. Der er med andre ord tale om en familievirksomhed med en veltilrettelagt fremtid, da Mads også er en kapabel højttalerkonstruktør.

Fra QR3 over SR3 Super og Signature til Avantgarde Arreté (vi sprang Avantgarde over), er det tydeligt, at alle højttalerne bærer Audiovectors lydkarakter. Det vil sige en stram og taktfast bas, klokkeklar mellemtone og masser af luft i overtoneområdet. Alt er sømløst bundet sammen, og transienterne afleveres lynhurtigt.

Hver gang man opgraderer til en bedre model, kan man høre flere nuancer af lydbilledet blive afdækket. Som at fjerne lag på lag af silke og komme stadig tættere på kernen. Vi fik også den aktive SR3 Avantgarde Arreté Active Discret at høre, som får endnu mere dynamik frem, da man omgår det passive delefilter. Her kan man i øvrigt også streame trådløst.

SR6

Vi hørte også den dyrere SR6-serie, og her kan man ligeledes opgradere fra model til model på samme måde som med SR3. Vi gik direkte fra SR3 Avantgarde Arreté til SR6 Avantgarde Arreté. Den tydeligste forskel er øget følsomhed; det blev simpelthen højere, når man lod forstærkeren stå på samme niveau. Men så var der også dybbasregisteret, som pludselig fik et meget bedre fundament.

Strammere og dybere bas gør ét og andet ved musikoplevelsen, og man mærker det også opad i diskantområdet, som kommer bedre frem, fordi lydbilledet får en “mørkere baggrund”. Tror du lige, det var fedt at høre Rammstein?

SR6-højttalerne er meget dyrere end SR3, men gudskelov ikke voldsomt meget større. Man kan fint få plads til dem i en almindelig stue, og for Audiovector er det vigtigt, at lyden også er god, når højttalerne står tæt på bagvæggen. Det er jo de færreste, der kan have højttalere to meter ude på gulvet!

R11

Til sidst hørte vi topmodellen. R11 Arreté hedder den, og det er en enorm højttaler på alle måder. Audiovector tror på små enheder frem for store; derfor har de monteret en række med otte 5 tommers bas-enheder på bagsiden af kabinettet, hver med over 1 cm lineær slaglængde. “Det får du aldrig brug for,” mener Ole, men så har man muligheden for at slå sig løs med svinehøj – og krystalklar – lyd.

Lynhurtig, hårdtslående og rungende bas var det, vi hørte i lytterummet. Med bl.a. to bånddiskanter, der udsender de dejligste overtoner. Højttalerne har et gigantisk lydbillede, og både blues, rock og jazz lyder simpelthen magisk. For slet ikke at tale om rock! Ulempen? De koster 1,35 millioner kroner parret!

Et besøg værd

I det hele taget var det et meget interessant besøg, hvor vi fik bevist, at man ikke behøver en stor fabrik for at lave fremragende højttalere. Det er nok at have gode ideer, masser af viden og evnen til at føre tingene ud i livet.

På turen hjem spekulerede jeg på, hvorfor der ikke er flere producenter, der tilbyder at opgradere deres produkter. Det er jo genialt: Køb den billigste, og når du får råd, kan du opgradere til noget bedre. Så slipper du for at tabe en masse penge på at sælge dyrebar hi-fi til halv pris.

Én ting er sikkert: Audiovector er kommet for at blive.

annonce
annonce
annonce
annonce
Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt. .